Automobilske brave. Na njih pomislimo tek kada otkažu poslušnost. Brava haube, brava vrata, poklopca prtljažnika, zatim kontakt brava i brava pretinca za rukavice – koliko god se činili trivijalnim, ti dijelovi nam mogu zadati mnogo glavobolja kada se istroše, zaprljaju, zalede ili deformiraju i u tom slučaju najčešće nam preostaje samo da ih zamijenimo novim.
Istina, u savremenim automobilima, klasične brave se sve manje koriste. Vožnja automobila danas podrazumijeva otvaranje vrata pritiskom na daljinski upravljač, a zatim pokretanje motora pritiskom na dugme. Neki automobili čak otključavaju vrata još dok im se vlasnici približavaju, noseći ključ-karticu koja šalje signal prijemniku u vozilu. S druge strane, vozači klasičnih automobila i dalje koriste fizički ključ za otvaranje brave i otključavanje vrata i pokretanje motora. Brave na tim automobilima služe kao prva linija odbrane od lopova i uljeza, ali pružaju i sigurnost tokom vožnje držeći vrata čvrsto zatvorenim.
Brave i ključevi nekad i sad
Prve brave za automobile bile su mehaničke, konstrukcijski veoma slične tadašnjim bravama za kuće. Koristile su se dvije vrste brava: u jednoj su korištene metalne igle unutar cilindra brave, za čije otvaranje se mora koristiti ključ s odgovarajućom visinom rezova za podizanje igala, dok su se u drugoj umjesto igala koristile ravne pločice različitih veličina, koje ključ potiskuju na određeno mjesto i omogućavaju otvaranje brave. Obje te vrste nisu pružale naročitu sigurnost od provale, a sigurnost je dodatno remetila i činjenica da su mnoga vozila koristila isti ključ i za vrata i za pokretanje motora, a jasno je u kojoj mjeri to olakšava posao lopovima. S druge strane, ni tradicionalni ključevi nisu imali nikakvu dodatnu sigurnost, osim što su bili na jedinstven način izrezani mehaničkim putem ili pomoću lasera kako bi odgovarali samo njihovoj specifičnoj bravi.
Kako bi se stalo na put auto-mafiji, 1995. godine je postignut sveobuhvatni dogovor između proizvođača motornih vozila o obaveznoj ugradnji mikročipova (transpondera) u ključeve, tako da su jedan ključ i jedan čip programirani za jedan određeni automobil. Ti čipovi smješteni unutar privjeska za ključeve ili samog ključa komuniciraju s računarom vozila prilikom postavljanja ključa u cilindar kontakt brave i njegovog okretanja. Ostvarivanjem kontakta u bravi aktivira se računar i ujedno šalje signal transponderskom čipu unutar ključa. U čipu je zapisan kôd kojeg računar mora pročitati i ako je kôd ispravan, motor će se pokrenuti. Poslije nekoliko neuspješnih pokušaja pokretanja motora vozilo se može i dodatno zaključati, jer računar u tom slučaju smatra da neko želi ukrasti vaše vozilo. Tada vozilo morate odvesti u servis ili, kod nekih modela, sačekati 24 sata.
Evolucija ključa je zatim nastavila do daljinskih upravljača s tipkama koji su slični tipkama transpondera, ali uključuju i različite opcije za kontrolu funkcija na privjesku, poput otvaranja prtljažnika i podešavanja alarmnog sistema vozila. Pametni ključevi su najnovija daljinska tehnologija i oni funkcioniraju u vozilima bez fizičkog ključa – kada je uređaj u blizini vozila, automatski možete otključati vrata i pokrenuti motor.
Brave i komponente sistema za zaključavanje vozila
Vrsta brave i komponente koje se ugrađuju u bravu vrata ovise o proizvođaču, marki i modelu vozila. Sistem za zaključavanje automobila osigurava da samo ovlaštene osobe mogu pristupiti unutrašnjosti vozila.
Automobili danas najčešće imaju sistem centralnog zaključavanja (uz centralnu bravu) sa sljedećim komponentama:
- Ručka na vratima: kvaka je najčešće korištena komponenta brave na vratima. Različiti automobili imaju različite vrste kvaka. Na vanjskoj ručki vrata je brava vrata. Ovisno od marke, modela, cijene i cjelokupnog dizajna vozila, kvaka na vratima može biti jednostavna ili elegantno dizajnirana s hromiranim dijelovima.
- Zaključavanje vrata/aktuator: glavni dio brave na vratima (komponente odgovorne za zaključavanje i otključavanje su unutar vrata). Ranije su automobili imali mehanički sistem od čeličnih žica bez motora. Savremeni automobili imaju veoma sofisticirane sisteme centralnog zaključavanja. Brava na vratima ima rezu i električni motor koji kontrolira sistem centralnog zaključavanja. Reza je odgovorna za otvaranje i zatvaranje vrata dok motor upravlja bravama.
- Poklopac rezervoara za gorivo: važan dio sistema centralnog zaključavanja. Starija ili jeftinija vozila nekad su bila bez brava na poklopcu rezervoara za gorivo, ali se one danas ugrađuju u modernim vozilima. Bravom unutar poklopca rezervoara za gorivo upravlja se iz unutrašnjosti vozila ili se brava otvara ključem.
- Transponder: ranije spomenuti čip koji je integriran unutar ključa. Savremena vozila imaju elektronički imobilizator, koji osigurava da automobilu mogu pristupiti samo ovlaštene osobe. Kada se ključ umetne, sistem očitava transponder i ako je kôd tačan, motor se pokreće. U suprotnom, motor nije moguće pokrenuti.
- Daljinsko upravljanje: brave na daljinsko upravljanje zamjenjuju konvencionalne brave za automobile. Umjesto ključeva, daljinski upravljači se koriste za kontrolu brava i komponenti automobila. Brave na daljinskom upravljaču funkcioniraju kroz prijenos radio signala. Odašiljač signala unutar daljinskog upravljača šalje kodirane upute u obliku radio valova, a prijemnik unutar vozila prima i dekodira signale. Ako daljinski upravljač prenosi ispravne signale, sistem će otključati automobil.
Funkcije brava na vratima
Brave na vratima su izuzetno važne za sigurnost i zaštitu vozila. Neispravne brave na vratima znače da je vozilo ostavljeno na milost i nemilost uljezima i lopovima. Koje sve važne funkcije obavljaju brave?
- Sigurnost. Brave na vratima su prva linija odbrane od lopova. Savremene brave su veoma sofisticirane, što lopovima znatno otežava posao. U kombinaciji s alarmnim sistemom, brave na vratima postaju mnogo efikasnije i djeluju kao snažno sredstvo odvraćanja od krađe.
- Funkcionalnost. Brave i ostale komponente sistema za zaključavanje vozila dozvoljavaju pristup samo ovlaštenim osobama. Kada se bravom upravlja daljinskim upravljačem i neovlaštena osoba pokuša ući u vozilo razbijanjem vrata, motor se zaključava i osigurava da ga uljez ne može pokrenuti. Dakle, bez daljinskog upravljača nije moguće otključati motor.
- Zaštita od požara. U slučaju nesreće, zatvarači poklopca rezervoara za gorivo sprečavaju izlijevanje goriva i nastanak požara.
Vodite računa o bravama
Brave na vratima su izložene prljavštini, vlazi, prašini i drugim nepovoljnim atmosferskim prilikama (ekstremne vrućine i hladnoće) koje im itekako štete. Zbog toga treba redovno i temeljito čistiti brave na vratima i dostupne komponente unutar njih. Ako se u bravi duže vrijeme zadržavaju prljavština i prašina, ona će se prije ili kasnije zaglaviti. Za pravilno čišćenje brave i komponenti na vratima potrebna je vlažna tkanina i odvijač za čišćenje brave. Omotajte komad tkanine oko odvijača, umetnite ga u bravu i uklonite nečistoće.
Dostupna su i brojna maziva za brave (WD-40, Litol…), koja su posebno korisna u zimskom periodu. Pri izboru adekvatnog maziva treba voditi računa o njegovim karakteristikama, prije svega o otpornosti na hladnoću i habanje, odnosno brzinu isparavanja. Za podmazivanje brava i šarki nije potrebno rastavljati vrata, jer se ta sredstva pakiraju u posebne cilindre s mlaznicama koje su opremljene dugačkim tankim crijevom koje se može zavući u unutrašnjost brave. S obzirom da su sistemi zaključavanja s cilindrom veoma osjetljivi na nečistoće, preporučuje se zamjena maziva svaka tri mjeseca.
Jedna od važnih preventivnih mjera u očuvanju „zdravlja“ automobilskih brava je i njihovo redovno korištenje. Naime, jedan od najčešćih problema nastaje kada se baterija u ključu za otključavanje istroši, a ključ vrata vozača ne radi. To znači da je kućište cilindra brave i sama brava oksidirala i „zaglavila“ se zbog dugotrajnog nekorištenja. U tom slučaju kućište najvjerovatnije treba zamijeniti.
Uzroci kvarova na bravama
Osigurač: Ako jedna vrata rade, a druga ne, problem bi mogao biti u pregorjelom osiguraču.
Privjesak za ključeve: Ako nijedna brava na vratima ne radi, problem može biti u privjesku za ključeve ili njegovoj istrošenoj bateriji (dotrajala baterija se prepoznaje tako što ključ neko vrijeme ne otključava vozilo svaki put kada se pritisne tipka). Drugi uzrok može biti kvar mikroprekidača na kućištu daljinskog upravljača.
Elektromagnet za zaključavanje vrata: Moguće je da je elektromagnet u bravi otkazao ako je opet problem samo u jednoj bravi na vratima.
Transponder: kvarovi na čipu unutar ključa obično nastaju kao posljedica mehaničkih oštećenja (to se prepoznaje po aktivnoj lampici u obliku ključa na instrument tabli). Polomljeno kućište, uz očuvan integritet čipa, također može dovesti do gubitka funkcije.
Izlizan ključ: kada ključ ne može okrenuti kontakt bravu, potrebno je zamijeniti njegov metalni dio.
Nije loše znati da se uz novi automobil dobija i ključ s pločicom (tagom) na kojoj je urezan broj koji označava tip datog ključa. Tu pločicu s brojem svakako treba sačuvati za slučaj da se ključevi izgube.