Čudni zvuci iz automobila

Ležajevi se mogu iznenada oštetiti

Pojačano habanje ležajeva točka može proizvesti zvukove zujanja, trenja, šuma i lupanja i tako narušiti udobnost vožnje, a što je daleko važnije – i njenu sigurnost. Ti zvuci su itekako korisni, jer ukazuju na kvar koji je potrebno što prije otkloniti.

Ležaj (lager) točka, kao i drugi ležajevi u različitim komponentama automobila (u točku, alternatoru, mjenjaču itd.), tokom eksploatacije mogu biti izloženi postepenom trošenju, ali se mogu oštetiti i iznenada, npr. poslije saobraćajne nezgode. Karakteristični zvuk koji proizvodi oštećeni ležaj je važan dijagnostički orijentir koji će vozača pravovremeno uputiti ka mehaničaru i tako spriječiti daleko ozbiljnije i skuplje kvarove.

Ležajevi: vrste, vijek trajanja i uzroci oštećenja

Ležajevi točkova su dijelovi koji iziskuju minimalno održavanje, ali to ne znači da traju vječno. Budući da spadaju u tzv. potrošne dijelove, ležajevi su važan element svakog pojedinačnog sklopa u automobilu i njihovo redovno održavanje je visoko na listi prioriteta svakog vozača.

Ležaj je ključni dio sklopa točka koji povezuje točak i osovinu. To je skup čeličnih kuglica (u kugličnim ležajevima) ili konusa (u konusnim ležajevima), koje na okupu drži metalni prsten. Ležaj omogućava glatko okretanje točka uz minimalno trenje. Ležajevi točkova su komponente od ključnog značaja za sigurnost i dizajnirani su da izdrže radijalna i aksijalna opterećenja izazvana gravitacijom, ubrzavanjem, prekidnim i zavojnim silama, pa ih je potrebno zamijeniti kada prestanu raditi pravilno.

Ležajevi točkova imaju prosječan vijek trajanja od 130.000 do 160.000 km. Međutim, to je samo opće pravilo, a stvarni vijek trajanja ležajeva točkova ovisi o kvalitetu ležajeva točkova i uslovima rada.

Ležajevi točkova imaju prosječan vijek trajanja od 130.000 do 160.000 km

Glavni razlozi za otkazivanje ležajeva točkova su:

  • Neispravna instalacija: neodgovarajući alati, poput čekića ili teškog ključa, mogu izazvati oštećenja koja dovode do prijevremenog otkazivanja ležaja. Pored toga, ponovno korištenje starog pribora (vijci, matice, prstenaste stezaljke, cjepke, zaptivke…) umjesto zamjene novim može skratiti radni vijek, povećati habanje i rizik od saobraćajne nezgode.
  • Oštećenje uslijed udara ili loš kvalitet puta: svi udarci tokom vožnje preko rupa, prepreka ili poslije udaraca o ivičnjak mogu oštetiti ležaj točka i smanjiti njegov vijek trajanja.
  • Loš kvalitet materijala: ležaj točka stalno trpi ogromne pritiske. Ležajevi izrađeni od nekvalitetnih materijala trpe veća toplotna oštećenja, što dovodi do preranog habanja i kvara.
  • Uslovi vožnje: vožnja kroz duboku vodu ili blato može dovesti do otkazivanja ležajeva. Voda, blato ili drugi zagađivači (prašina, so za puteve), mogu proći kroz brtve u unutrašnjost ležaja, gdje prljaju mast i troše ležajeve.
  • Modifikacije na automobilu: ugradnja većih ili širih naplataka, guma s nižim profilom, krutih amortizera i opruga dovodi do većih opterećenja na ležajevima točkova, što može ubrzati trošenje.

Simptomi oštećenog ležaja točka

Simptomi loših ležajeva točkova obuhvataju:

  1. Buku:
    1. Zujanje, tutnjavu ili režanje koje se povećava s ubrzanjem ili dok vozilo skreće.
    2. Glasno neprestano cviljenje ili brujanje dok se vozilo kreće.
    3. Šuštanje pri vožnji preko neravnih površina puta.
  2. Osjećaj labavosti, prekomjerno kretanje obruča upravljača (nesigurno upravljanje);
  3. Vibracije na upravljaču koje se mijenjaju pri promjeni brzine ili tokom okretanja vozila;
  4. Neispravnost ABS-a. Problemi s ABS sistemom mogu biti povezani s kvarom ABS senzora koji je integriran u ležaj točka.

Rijetki su slučajevi u kojima ležajevi točkova otkažu odmah i potpuno čim se uoče prvi simptomi. Imajući to u vidu, najbolje je izbjegavati vožnju s istrošenim ležajevima jer svaka slabost u sklopu koji povezuje točak s automobilom može imati teške posljedice po pogonsku osovinu i sklop upravljača, odnosno sigurnost.

Iako se savremeni ležajevi točkova lakše ugrađuju u poređenju s prethodnim generacijama, pravilna ugradnja, korištenje odgovarajućih alata i poštivanje uputa proizvođača i dalje su neophodni za ostvarivanje maksimalnih performansi, izdržljivost i sigurnost. Zbog toga preporučujemo da ležajeve na točkovima ugrađuje profesionalni mehaničar.

Ležajevi u drugim elementima automobila

Oštećeni ležaj točka proizvodi buku dok je vozilo u pokretu i jasnije je izražen u određenom rasponu brzina (obično se pojačava ili mijenja osobine s povećanjem brzine), odnosno pri skretanju u stranu koja opterećuje točak s oštećenim ležajem. Ležajevi u drugim komponentama automobila također mogu izazvati pojavu neobičnih zvukova.

Ležajevi u drugim komponentama automobila također mogu izazvati pojavu neobičnih zvukova

Trošenje ležaja poluosovine – prepoznaje se po karakterističnom brujanju u kabini vozila i dosta liči na zvuk koji nastaje uslijed oštećenog ležaja točka, pri čemu se zvučne karakteristike obično ne mijenjaju prilikom skretanja.

Ležajevi u alternatoru – zvuk se obično javlja u praznom hodu, a zavijanje i zviždanje se čuju odmah po pokretanju motora. Olabavljeni remen proizvodi karakterističan zvuk „cijukanja“, dok neispravni ležajevi, koji se koriste za oslanjanje rotora u poklopcima kućišta ispuštaju škripavi zvuk.

Ležaj kvačila – karakteristični zvuk „mljevenja“ koji se javlja kada pedala kvačila nije pritisnuta (kada je sistem kvačila spojen) – i nestaje kada se pedala kvačila pritisne – ukazuje na problem s potisnim (druk) ležajem kvačila. Pored toga, može se javiti i metalni zvuk lupanja ili kuckanja pri pritisku na pedalu kvačila, što ukazuje na blokadu ležaja i potrebu za hitnim popravkom.

Ležajevi u mjenjaču – u slučaju pojačanog habanja ležajeva i zupčanika (što najčešće nastaje kao posljedica nedostatka ulja ili njegovih loših karakteristika uslijed duge eksploatacije), mjenjač se oglašava karakterističnom bukom ili zavijanjem, odnosno brujanjem.

Ležaj nosača kardana i zadnji diferencijal – zvukovi koje proizvode ležaj kardana i diferencijal pojačavaju se s porastom brzine kretanja i obično se lako lociraju na stražnjem kraju vozila.

Kompresor klima-uređaja – habanje kompresora klime može dovesti do pojave veoma glasnog zvuka zujanja koji potiče od ležaja remenice kompresora. Pored toga što klima uređaj prestaje ispuhivati hladan zrak, javljaju se glasni zvukovi kada klima uređaj radi.

Ležaj na automobilu

Drugi uzroci pojave neobičnih zvukova iz automobila

Zveckanje, brušenje, zujanje, šištanje, lupkanje, pucketanje, zviždanje, cviljenje… toliko različitih zvukova koje vaš automobil može proizvesti iziskuje poseban tekst na našem blogu i to je tema kojom ćemo se sigurno pozabaviti u budućnosti. Za ovu priliku izdvojit ćemo još nekoliko karakterističnih kvarova koji često dovode do pojave novih zvukova

Pumpa servo upravljača – ključni element servo sistema čiji kvarovi obično nastaju zbog oštećenja frikcijskih površina po kojima prelaze peraje pumpe uz veoma neprijatan zvuk zujanja, koji nastaje i pri oštećenju ležaja na pumpi. Slični simptomi javljaju se i kod oštećenja zaptivnih elemenata (gumice i semerinzi).

Pumpa za vodu – kvar na remenici pumpe za vodu je jedan od najozbiljnijih kvarova na automobilu koji proizvodi buku, a ujedno i jedan od najtežih za dijagnosticiranje. Budući da kvarovi pumpe za vodu mogu dovesti do teških oštećenja motora, savjetuje se da se pumpa mijenja pri svakoj promjeni zupčastog remena.

Turbina – jedna od manifestacija habanja turbo punjača je specifični zvuk zviždanja čije se karakteristike mijenjaju u skladu s promjenom broja obrtaja motora (osim u slučaju kada je takav zvuk očekivana posljedica konstrukcije samog punjača).

Zatezači, roleri, zupčasti remen - ako sumnjate na buku zatezača ispod haube, najbolje je zamijeniti komplet zatezače, rolere i zupčasti remen.

Katalizator – oštećeno saće unutar katalizatora može prouzrokovati neobične zvukove čiji se kvalitet mijenja ovisno o broju obrtaja motora i može oponašati zvučne karakteristike drugih kvarova.

Gume – neobični zvuk koji proizvode gume dok se kreću po podlozi ukazuje na njihovo pojačano habanje (loša geometrija trapa), a može se uočiti i na pravilno montiranim zimskim gumama kada temperature počnu rasti (ta buka može u potpunosti zvučati kao buka koju pravi istrošeni ležaj točka).

Ostavite komentar

Trebate pomoć, preporuku ili savjet?

https://www.autohub.ba/images/uploaded/treba-vam-pomoc_1000.jpeg

Konsultirajte se i naručite telefonom

Zatražite personaliziranu ponudu
Tim stručnih konsultanata će vam veoma rado pomoći da napravite pravi izbor za svoje vozilo. Naše dugogodišnje iskustvo u prodaji auto dijelova pomoći će vam da riješite sve dileme.
Nazovite nas svakog radnog dana
od 8:00 do 18:00 i subotom od 8:00 do 16:00.
Svi automobilski dijelovi na jednom mjestu: amortizeri, filteri, plivajući zamajac, motorna ulja, set kvačila, letva volana, alternator i drugi rezervni dijelovi za vaš automobil. Savremena internetska prodavnica automobilskih dijelova, alata i opreme nudi najširi dijapazon dijelova i cijena kroz efikasno pretraživanje najboljih rezervnih dijelova za vašeg četvorotočkaša, po pristupačnim cijenama, uz besplatnu isporuku. Na pravom ste mjestu!