Znate li šta najviše muči vozače širom svijeta, koja su to pitanja i nedoumice koje ih dovode na forume, blogove i u majstorske radionice, u nadi da će tamo pronaći odgovore koje traže? Izdvojili smo neka od pitanja koja vlasnici četvorotočkaša, kako početnici tako i oni s dužim stažem za volanom, najčešće postavljaju dok „voze“ mišem po internetskim stranicama.
Šoferska je tuga pregolema – stih iz pjesme Milančeta Radosavljevića – će svaki vozač u nekom trenutku prevaliti preko usana, posebno ako je na svom kilometar-satu nabrao više desetina hiljada mjernih jedinica. Svakako, vožnja treba biti veoma prijatno i oslobađajuće iskustvo, ali neizbježno je da se u nekom trenutku pojave problemi s kojima vozači moraju izaći na kraj. Uz redovno održavanje i osnovno poznavanje strukture vozila i njegovih dijelova nema mjesta strahu od iznenadnih kvarova i nepredviđenih događaja; ipak, postoje neki problemi i pitanja koja će i najiskusnije vozače često dovesti u nedoumicu.
Ovom prilikom ćemo se osvrnuti na nekoliko pitanja koja se često ponavljaju na internetskim stranicama na kojima vozači (i oni koji se tako osjećaju) razmjenjuju znanja i iskustva.
Uključena je lampica Check Engine, ali automobil radi normalno. U čemu je „kvaka“?
Kada omražena žuta lampica za provjeru motora iznenada zasvijetli na instrument tabli, to može biti razlog za zabrinutost. Međutim, ako vam se čini da vaše vozilo radi kako treba i u iskušenju ste da zanemarite lampice upozorenja, ipak je važno da ne zanemarite problem ni kada se čini da je s vozilom sve u redu. Kao dio sistema za rano upozoravanje, lampica check engine dizajnirana je da ukaže na potencijalne probleme s dijelovima motora i drugim važnim komponentama i to prije nego što dođe do nekog većeg oštećenja.
Što se kontrole tiče, počnite s provjerom osnovnih stvari, kao što su poklopac za gorivo (labavo pričvršćen ili neispravan poklopac goriva može izazvati upozorenje). Dalje, razmislite o ulaganju u OBD-II (On-Board Diagnostics) skener ili posjetite obližnju prodavnicu auto-dijelova koja pruža besplatne dijagnostičke usluge: zapišite kôd greške i potražite ga na mreži ili, još bolje, obratite se profesionalnom mehaničaru kako biste razumjeli potencijalne uzroke i preporučena rješenja (obučeni tehničar može tačno protumačiti šifru greške, provesti sveobuhvatne testove i utvrditi osnovni uzrok problema, a zatim izvršiti stručnu procjenu i preporučiti odgovarajuće popravke). Kada identificirate problem, ne odlažite neophodne popravke.
Zašto tako često moram mijenjati akumulator?
Jedan vozač se požalio: „Ne prelazim mnogo kilometara, ali vozim automobil najmanje dva puta nedeljno, a tokom prethodne tri godine zamijenio sam tri akumulatora. Alternator je provjeren i ispravan je. Zašto se to dešava?“.
Mnogi vlasnici automobila susreću se s ovim zbunjujućim problemom, koji je frustrirajući koliko je i skup. Više je mogućih faktora koji dovode do skraćivanja radnog vijeka akumulatora:
- Nedovoljna upotreba: Kada se automobil ne vozi redovno, baterija se postepeno prazni i na kraju može sasvim ostati bez energije za pokretanje motora. Da biste spriječili pražnjenje baterije uslijed nedovoljne upotrebe, potrudite se da „prošetate“ automobil barem jednom sedmično, na nešto dužoj relaciji, ako je moguće (pola sata do sat aktivne vožnje). To će omogućiti alternatoru da u potpunosti napuni bateriju i održi njene optimalne performanse.
- Korozija i problemi s priključcima: Korozija oko polova i klema akumulatora može ometati, pa i potpuno prekinuti protok električne energije. Pored toga, labavi ili korodirani priključci mogu onemogućiti da se akumulator pravilno puni dok automobil radi. Zato redovno provjeravajte i čistite priključke baterije (koristeći žičane četkice i sredstva protiv korozije). Možete koristiti mješavinu sode bikarbone i vode kako biste nježno uklonili naslage oksidiranog metala.
- Ekstremne temperature: Veoma visoke i niske temperature negativno utiču na životni vijek baterije. Toplota dovodi do isparavanja tečnosti iz baterije, ubrzavajući unutrašnju koroziju i smanjujući njen ukupni kapacitet. Nasuprot tome, ekstremno niske temperature mogu smanjiti sposobnost akumulatora da efikasno isporučuje energiju. Da biste spriječili da se to dešava, parkirajte automobil u zasjenjenim područjima ili u garaži kada napolju „upeče zvjezdan“. U hladnijim sredinama, razmislite o korištenju pokrivača za akumulatore.
- Problemi s električnim sistemom: Različite električne i elektroničke komponente i sistemi u automobilu mogu doprinositi bržem pražnjenju baterije, čak i kada je vozilo isključeno. Ta fantomska električna opterećenja mogu sasvim isprazniti akumulator u relativno kratkom vremenskom periodu. Neka mehaničar izvrši temeljiti pregled električnog sistema barem jednom godišnje.
- Loš kvalitet akumulatora: Ponekad se česte zamjene mogu pripisati korištenju akumulatora niskog kvaliteta ili manjeg kapaciteta. Jeftine ili neodgovarajuće baterije možda neće izdržati zahtjeve električnog sistema vašeg vozila, što dovodi do preranog kvara. Zato investirajte u kvalitetan akumulator, vodeći računa o kapacitetu koji preporučuje proizvođač automobila.
Zašto auto ne „vuče“ kao prije?
Ako se suočavate s problemom da automobil gubi snagu u svim brzinama i da teško prelazi 70-80 km/h u petoj brzini, trebate znati koji su mogući razlozi za takav gubitak performansi. Najprije treba razmotriti mogućnost da postoji problem sa sistemom za dovod goriva. Začepljen filter goriva ili neispravna pumpa za gorivo mogu ometati protok goriva do motora, što dovodi do smanjenja snage. Druga mogućnost odnosi se na sistem za paljenje, prije svega istrošene ili neispravne svjećice koje ne stvaraju dovoljno varnica da proizvedu odgovarajuće eksplozije.
Ne zaboravite ni na ispušni sistem! Katalizator igra ključnu ulogu u smanjenju štetnih emisija, ali ako se začepi, može „ugušiti“ motor – zamislite samo kako bi vama bilo da pokušavate disati kroz slamku dok trčite uzbrdo. Sljedeće, treba pregledati sistem za dovod zraka. Da bi ispravno funkcionirao, motoru je potreban stalan dotok svježeg zraka. Zaprljan filter zraka može spriječiti adekvatnu ventilaciju, uzrokujući loše sagorijevanje i posljedično smanjenje snage. I neispravan senzor protoka zraka može pružiti netačne informacije kontrolnoj jedinici motora ometajući performanse.
Sljedeći na spisku dežurnih krivaca za loše performanse je sistem za prijenos snage. Uz nizak nivo tekućine u mjenjaču dolazi do proklizavanja zupčanika i gubitka snage. Slične efekte ima i istrošeno kvačilo. Konačno, ostaju mehanički problemi s motorom: niska kompresija motora jednostavno ne osigurava dovoljno snage, a pažnju treba posvetiti i zupčastom remenu, čiji kaprici isto tako mogu dovesti do značajnog gubitka snage.
Kvare li se motori modernih automobila češće od starijih?
Nezaobilazna tema među vozačkim veteranima je i ona koja se odnosi na tobože bolji kvalitet, performanse i pouzdanost motora koji su se ugrađivali u starija vozila. Dizajn modernih automobilskih agregata, koji imaju daleko više elektroničkih komponenti nego ranije, ponekad budi zebnju i upućuje na zaključak da je jednostavnija konstrukcija nužno i pouzdanija. Šta kažu stručnjaci?
Moderni automobilski motori prešli su dug put, oslanjajući se na nevjerovatan napredak u inženjeringu i proizvodnim tehnologijama. Ta poboljšanja su ih učinila izdržljivijim i efikasnijim; uz bolje materijale, mikroskopski preciznu proizvodnju i poboljšani dizajn, savremeni motori su zapravo otporniji na kvarove. Međutim, važno je zapamtiti da je svakom motoru, bez obzira na godinu proizvodnje, neophodna adekvatna njega. Redovno održavanje je ključ dugovječnosti motora, a moderni automobilski agregati dizajnirani su tako da prelaze više stotina hiljada kilometara prije nego što im zatrebaju veće popravke.
S druge strane, moderni motori, iako snažniji i štedljiviji, postali su daleko složeniji: napredne tehnologije poput turbo punjenja i direktnog ubrizgavanja goriva ponekad čine dijagnostiku i servisiranje pravim izazovom, kako s aspekta obučenosti mehaničara, tako i po pitanju dostupnosti specifičnih (skupih) alata za dijagnostiku i servisiranje.
Odgovor na pitanje kvare li se motori modernih automobila češće starijih leži u nizu faktora, od kojih je najvažniji onaj ljudski. Naše vozačke navike i odnos prema automobilu prepliću se sa sudbinom naših motora: agresivna vožnja, opterećivanje nedovoljno zagrijanog motora, neredovno servisiranje ili zanemarivanje znakova upozorenja mogu dovesti do preranog kvara čak i najboljeg motora.
Čisti li visokooktansko gorivo motor?
U svijetu automobila postoje mitovi koji se stalno iznova prepričavaju. Jedan od njih je i priča o visokooktanskom gorivu kao eliksiru mladosti za motore. Mnogi su čuli kako ono ima magične moći da očisti i podmladi srce automobila, ali istina je ipak nešto drugačija: visokooktansko gorivo nema posebnu sposobnost da održava motor čistim ili da mu pomogne da razgradi i izbaci tvrdoglave naslage (to je posao rezerviran za aditive).
Drugo uvjerenje je da gorivo sa većim oktanskim brojem može svaki motor pretvoriti u trkaću mašinu koja će izvući više „konja“ nego što je fabrika upregla pod haubom. Realnost je i u ovom slučaju neumoljiva: ako je vaš automobil dizajniran da radi na redovno gorivo, višak oktana ga neće pretvoriti u brzinskog šampiona. A šta je s nadom da visokooktansko gorivo može smanjiti potrošnju, posebno danas kada se računa svaka kap? Poslužit ćemo se riječima bivšeg američkog predsjednika Trumpa: „Zvuči dobro, ali ne radi“. Dakle, opet mrka kapa.
Pa, u čemu je onda stvar? Visokooktansko gorivo nije magični napitak za vaš motor. Jedini recept za njegovo zdravlje i dugovječnost jeste redovno održavanje (redovna zamjena ulja, prije svega).
* * *
Ovo je bio prvi dio priče koju ćemo nastaviti u nekom od narednih tekstova na našem blogu. Pišite nam i ako imate pitanja na koja niste pronašli zadovoljavajuće odgovore. Potrudit ćemo se, u saradnji s našim stručnjacima, da vam pružimo adekvatne odgovore.