Popularnost hibridnih automobila tokom posljednjih desetak godina u stalnom je porastu. Taj trend je danas još uočljiviji, što zbog visokih cijena goriva i rastuće ekološke svijesti svakako nije iznenađenje. Međutim, hibridni automobili nisu nužno najbolje rješenje za svakoga.
Prije nego što se uhvatite za novčanik i kupite hibridni automobil, razmislite šta time dobijate. Hibridni automobili nude mnoge prednosti u odnosu na tradicionalne modele: prije svega, uštedjet će vam novac na gorivu i nahraniti ekološki ego kroz smanjeni „ugljični otisak“ (mjerilo emisija plinova s efektom staklene bašte svakog od nas). Tu je i praktična prednost u odnosu na čisto električna vozila, koja u dobrom dijelu svijeta (kod nas posebno) muče muku s kvalitetnom infrastrukturom za dopunjavanje baterija. S druge strane, važno je imati na umu druge troškove povezane s hibridnim automobilima: oni su često osjetno skuplji od svojih kolega koji troše fosilna goriva, a i njihovi (veoma skupi) akumulatori će se možda morati mijenjati češće nego što se očekuje. Na kraju, oni obično nisu tako jaki kao tradicionalni automobili.
Šta je zapravo hibridni automobil?
Postoji izvjesna zabuna oko definicije hibridnih automobila. Suštinski, u pitanju su vozila koja koriste najmanje dva različita izvora energije za kretanje – najčešće je to benzinski (rjeđe dizelski) motor u kombinaciji s električnim motorom. To, međutim, ne znači da je vozilo samo po sebi električni automobil: to samo znači da je ono ekološki prihvatljivije jer ne koristi SUS motor u svakom trenutku. Hibridna vozila zato treba smatrati klasičnim automobilima na fosilna goriva, ali sa znatno manjom potrošnjom. (Inače, koncept hibridnog vozila nije nikakva novost: Lohner i Porsche su konstruirali prvo hibridno vozilo prije gotovo 125 godina, ali je tek napredak u tehnologiji baterija omogućio masovnu proizvodnju).
Dakle, hibridna vozila (HEV) su obično opremljena s dvije različite pogonske tehnologije: električnim motorom koji se napaja preko punjive baterije i motorom s unutrašnjim sagorijevanjem. Dok visokonaponska baterija osigurava energiju za elektromotor, koji uglavnom pokreće vozilo pri nižim brzinama, motor s unutrašnjim sagorijevanjem osigurava obrtni moment pri većim brzinama. Mnogo je razlika između električnih, hibridnih i standardnih vozila, ali kombinacija električnog i SUS motora je glavna odlika svakog hibrida.
Koje vrste hibridnih automobila postoje na tržištu?
Pored uobičajenih hibrida za koje ste sigurno već čuli (Toyota Prius, Honda Insight, Hyundai Ioniq…), proizvođači automobila sve češće kreiraju hibridne modele popularnih konvencionalnih vozila, tako da danas većina proizvođača ima neku vrstu hibridnog vozila u ponudi. Oni mogu pripadati nekom od sljedećih tipova:
- Paralelni hibridi. Paralelni hibridni automobili su najčešći tip hibridnog vozila. Oni koriste i benzinski i električni motor, pri čemu dva sistema rade istovremeno. Za pogon se dominantno koristi benzinski motor, dok električni agregat pruža dodatnu snagu kada je to potrebno.
- Serijski hibridi. Serijski hibridni automobili koriste samo električni motor za pogon automobila, dok se benzinski motor koristi samo za proizvodnju električne energije. Taj tip hibridnog vozila je efikasniji od paralelnih hibrida, jer se oslanja isključivo na električnu energiju za napajanje.
- Plug-in hibrid (PHEV). Taj hibridni električni motor možete napajati kao što punite telefon – dovoljno je priključiti ga na utičnicu. Slični su paralelnim hibridima, ali imaju veću bateriju koja se može puniti iz eksternog izvora napajanja. Kada je potpuno napunjen, PHEV neko vrijeme može koristiti isključivo električnu energiju i tako preći otprilike 50 do 100 kilometara. Nakon toga, prelazi na funkciju tradicionalnog hibrida. To je dobra opcija za one koji žele isprobati električno vozilo, ali i zadržati pristup gorivu kao alternativu. Uz plug-in hibrid dobijate najbolje od oba svijeta – električno vozilo za gradsku vožnju i hibridno za otvorene puteve.
- Mild hibrid. Ti „umjereni“ hibridni automobili imaju električne sisteme koji pokreću pogonski sklop, što ih čini nešto štedljivijim od benzinskih pandana, ali manje štedljivim od drugih hibridnih tipova. Oni koriste regenerativno kočenje za punjenje baterije, a električni motor se obično aktivira tokom gradske vožnje (pruža više obrtnog momenta pri malim brzinama), dok benzinski motor preuzima glavnu riječ na auto-putu.
Prednosti hibridnih vozila
Vožnja hibridnog automobila može biti odličan izbor ako želite smanjiti potrošnju goriva, imati manje problema s tekućim održavanjem i tokom dužeg vremena zadržati dobru preprodajnu vrijednost. Iako su hibridni automobili daleko od savršenih, oni su također dobra opcija za one koji još nisu spremni za potpuno električno vozilo. U nastavku ističemo neke od glavnih prednosti hibridnih automobila:
Troše manje goriva
Ako razmišljate o hibridu, vjerovatno ste već razmotrili prilično očiglednu prednost: manju potrošnju goriva i skromniju emisiju štetnih plinova. S hibridnim automobilom možete računati na potrošnju od samo tri litra goriva na 100 kilometara i to u gradskim uslovima. Ne računajući potpuno električne automobile, ne postoje konvencionalna vozila s manjom potrošnjom. Hibridi također obično imaju duži ukupan domet, tj. s punim rezervoarom mogu preći znatno više kilometara bez dopunjavanja. Uz to, plug-in hibrid bi mogao dodati još više fleksibilnosti, jer omogućava vožnju isključivo na račun elektromotora. Međutim, nije jednostavno procijeniti koliko se tačno goriva može uštedjeti, jer to u velikoj mjeri zavisi od uslova i stila vožnje. Pored uštede na benzinu, mnoge države – uključujući i našu – nude različite olakšice i subvencije na kupovinu hibridnih automobila (vidi tekstualni okvir ispod teksta).
Održavanje može biti manje skupo
Jedna od ključnih prednosti hibridnih automobila je to što im je potrebno manje održavanja. Hibridi imaju manje pokretnih dijelova i ne zahtijevaju isti nivo redovnog održavanja kao automobili na tečna goriva (istovremena eksploatacija dva motora ujedno znači i manje habanja). Pored toga, hibridni automobili se često isporučuju s dužim garancijama, pa je i jeftino održavanje u ovlaštenom servisu duže na meniju. Sam servis jeste nešto skuplji nego za klasična vozila, ali manje kvarova na vozilu i duža garancija na prateće dijelove uravnotežavaju te troškove. (*Studija američkog Ministarstva energetike pokazala je da održavanje automobila na tečna goriva košta oko 10 centi po jednoj milji, dok održavanje hibrida košta 9 centi po milji. Prema tom istraživanju, električna vozila imaju najniže troškove održavanja od samo 6 centi po milji).
Hibridni automobili često imaju veću preprodajnu vrijednost
Ako želite automobil koji uspješno izdržava test vremena kada je u pitanju tržišna vrijednost, hibridni automobil može biti pravi izbor. Ta vozila nameću veće početne troškove, ali dobar dio uloženog novca može se vratiti bez mnogo muke.
Imaju bolji ekološki profil
Tipično putničko vozilo emitira 4,6 metričkih tona ugljen-dioksida godišnje, plus druge zagađivače kao što su metan i azotni oksidi – stakleničke plinove koji doprinose globalnom zagrijavanju. Hibridni automobili također emitiraju štetne plinove, ali u znatno manjoj količini: emisija štetnih plinova može biti i do 50 % manja u odnosu na klasične „dimnjake“ na točkovima. Naravno, ni električna energija koja se koristi za pokretanje hibridnih vozila nije sasvim „čista“ i u većem procentu podrazumijeva sagorijevanje fosilnih goriva u procesu proizvodnje (sretna okolnost je da sve više struje dobijamo iz obnovljivih izvora, mada će još dosta vode proteći Neretvom i Drinom dok električna energija postane sasvim „zelena“).
Nude veći domet i od električnih i od klasičnih automobila
Jedan od najvećih nedostataka potpuno električnih vozila je tzv. anksioznost dometa, odnosno strah da nećete imati dovoljno energije da pređete rastojanje od jedne do druge stanice za punjenje. S hibridnim vozilom neće biti tih briga: kada se baterija isprazni, automobil će preći na gorivo, ostavljajući dovoljno mogućnosti za dopunjavanje jednog ili drugog rezervoara (ili ćete svoj plug-in hibrid dopuniti kod kuće dok se na brojilu vrti „jeftina“ struja, po cijeni od dvije kutije cigareta, na mjesečnom nivou).
Hibridni automobili su tihi
Hibridni automobili su mnogo tiši od tradicionalnih vozila, zahvaljujući električnim motorima, ali i manjem naprezanju SUS agregata. Ta vozila su ponekad toliko tiha da ih proizvođači moraju učiniti glasnijima kako bi se uskladili s propisima koji zahtijevaju da i hibridi i električna vozila pri određenim brzinama ispuštaju dovoljno snažan zvuk, iz sigurnosnih razloga naravno.
Nedostaci hibridnih vozila
Evo i nekoliko stvari koje trebate imati na umu kada poredite konvencionalni automobil s hibridnim modelom.
Veća početna ulaganja
Hibridni automobili obično koštaju više od svojih klasičnih pandana ili drugih uporedivih alternativa na tečna goriva. Razliku u cijeni je moguće ublažiti uštedom goriva (gledajući na duge staze), a tu su i državni podsticaji koji mogu donekle olakšati kupovinu.
Performanse mogu biti ispod očekivanja
Hibridni automobili uglavnom imaju manju snagu od klasičnih modela zbog manjih motora, čija kombinirana snaga obično ne prelazi snagu benzinskog motora. To može biti problem za vozače kojima je potreban automobil koji žustro ubrzava ili može „potegnuti“ teške terete. Tu je i dodatna masa uzrokovana baterijom, koja pored toga zauzima i više prostora u prtljažniku. Konačno, hibridni automobil nema smisla voziti velikom brzinom, jer se time obesmišljava ideja korištenja električne energije (pri velikim brzinama elektromotor nema toliku ulogu). S druge strane, mnogi hibridni automobili novijeg datuma nude više snage, tako da problem s performansama možda nećete imati ako planirate kupiti nov automobil.
Kada zatreba servis, on može biti skuplji
Kao što smo spomenuli, hibridni automobili obično zahtijevaju manje redovnog održavanja od automobila koji koriste motore s unutrašnjim sagorijevanjem. Međutim, kada dođe vrijeme za servisiranje, troškovi mogu biti poveliki, posebno ako treba zamijeniti bateriju – zamjena dotrajale ili oštećene baterije može koštati i nekoliko hiljada eura. Pored toga, hibridna vozila su prepuna složenih komponenti, od velikih visokonaponskih baterija i invertera do električnih motora i modificiranih sistema hlađenja. Ne samo da ti složeni mehanizmi mogu poskupiti popravke, već se javlja i problem što nemaju svi mehaničari opremu i znanje da ih pravilno poprave.
Kada je o baterijama riječ, većina proizvođača hibridnih automobila nudi garanciju od osam do deset godina – duže od garancije za cijelo vozilo. Pri tome, baterije su dizajnirane da traju više od 200.000 kilometara, pod uslovom da se pravilno održavaju.
Je li to za mene?
Pri donošenju odluke o kupovini hibridnog automobila treba analizirati svoje vozačke navike i budžet. Ako ste često za volanom i vidite prostor za uštedu novca na troškovima goriva, onda bi hibridni automobil mogao biti dobro rješenje. S druge strane, ako ne prelazite mnogo kilometara ili imate ograničen budžet, tradicionalni automobil je vjerovatno bolji izbor. Pored toga, važno je i temeljito istražiti različite modele i cijene prije donošenja konačne odluke. Uporedite različite modele i funkcije kako biste utvrdili koji najbolje odgovara vašim potrebama.
Svakako sagledajte i spomenute prednosti i mane u smislu nekakve dugoročne isplativosti. Ako potrebe za jeftinijom eksploatacijom na račun niže potrošnje goriva i ekološka svijest zasjenjuju strah od visoke cijene, potencijalno skupih kvarova i mogućih problema s dostupnošću dijelova i višim troškovima popravke, odgovor na pitanje koji auto da kupim sasvim je jasan: hibridni ili električni automobili, kako se to danas popularno kaže – nemaju alternativu.
Savjeti za održavanje hibridnog automobila
Kao i kod drugih vozila, tajna dugovječnosti hibridnih automobila leži u savjesnom održavanju. Najvažnije aktivnosti na očuvanju vitalnosti ovih vozila obuhvataju sljedeće:
- Redovno provjeravanje nivoa baterije i dopunjavanje kada je potrebno, prema uputama.
- Pridržavanje preporučenih rasporeda održavanja i redovnih servisa.
- Korištenje visokokvalitetnog goriva i maziva.
- Redovno provjeravanje pritiska u gumama.
- Korištenje ispravne rashladne tekućine.
Važno je redovno provjeravati nivo baterije i puniti je kada je potrebno, prema uputama proizvođača (time se na najbolji način sprečavaju skupi kvarovi). Treba obratiti pažnju i na lampice upozorenja ili poruke koje se pojavljuju na kontrolnoj tabli, jer one mogu ukazivati na potencijalni problem s baterijom.
Hibridni automobili zahtijevaju redovno održavanje baš kao i tradicionalni modeli. Važno je pridržavati se preporučenog rasporeda održavanja za svaku konkretnu marku i model vozila. To obuhvata provjeru nivoa ulja i tekućina, pritiska u gumama, dijelova kočionog sistema i drugih komponenti; hibridni automobili mogu zahtijevati češće zamjene komponenti elektrike. Servisiranje hibrida treba prepustiti kvalificiranim serviserima.