Mit ili istina: Najčešće zablude o automobilima

Mnogo toga što mislimo da znamo o svojim automobilima zapravo je sasvim pogrešno.

Većina odraslih građana naše zemlje ima vozačku dozvolu i redovno vozi, ali to ne znači da razumijemo sve o našim automobilima. Štaviše, ispostavlja se da je mnogo toga što mislimo da znamo o svojim automobilima zapravo sasvim pogrešno.

Mit je uvriježeno vjerovanje koje nema potvrdu u stvarnosti. Ljudi vjeruju u legende jer su ih dugo slušali ili prepričavali i obično im rijetko pada na pamet da iskoriste sve dostupne činjenice kako bi utvrdili je li ono u šta vjeruju zasnovano na realnosti. Često vjerujemo u razne mitove, kao što je onaj da grom nikad ne udara dva puta u isto mjesto, da crvena boja iritira bikove, da ljudi koriste samo 10% kapaciteta mozga ili da kokos nikada neće pasti na parkirani auto.

Automobili su veoma složene mašine s mnoštvom različitih dijelova koji moraju raditi zajedno. Uz toliko različitih modela automobila i njihovih komponenti bilo je neizbježno da se pojave pogrešna vjerovanja o ovim mehaničkim čudima. Postoje uvjerenja koja su postala mitovi kao posljedica tehnološkog napretka, dok su neki mitovi prisutni od samog početka automobilske industrije i do danas odolijevaju zubu vremena. Na primjer, brojni su mitovi o jeftinim modifikacijama performansi koji su potpuna zabluda, jer da postoji način da automobil bude brži uz ulaganje manje novca, proizvođači automobila bi to svakako već iskoristili.

Svakako vrijedi poraditi na tome da se zaustavi širenje dezinformacija, budući da one u nekim slučajevima vlasnicima automobila mogu stvoriti nepredviđene troškove i neprijatnosti, mada u većini slučajeva predstavljaju tek trivijalne zablude. Za ovu priliku izdvajamo nekoliko najprisutnijih mitova o automobilima u koje ne treba vjerovati.

Automobili s automatskim mjenjačem troše više goriva

To je bilo tačno kada su automatski mjenjači bili novotarija na tržištu. Način na koji su konstruirani moderni automobili s automatskim prijenosom snage učinio je zastarjelim mit da su oni manje efikasni od automobila s ručnim mjenjačima. Današnji automatski mjenjači imaju više brzina nego automobili s ručnim mjenjačem, što doprinosi uravnoteženoj potrošnji goriva – naime, dodatni zupčanici mogu pomoći da se izvuče više snage pri nižim obrtajima motora. Također, kontinuirano promjenljivi mjenjač (CVT), koji nudi neograničen opseg prijenosnih odnosa, potpuno je premostio jaz između manuelnog i automatskog pogona – u nekim slučajevima, automobili s automatskim mjenjačem mogu biti i efikasniji od onih s ručnim mjenjačem (više informacija o konstrukciji prijenosnih sistema potražite u tekstu Šta sve treba znati o mjenjaču). Drugim riječima, iako ovaj mit još uvijek može važiti kada birate polovna vozila, on se više ne može smatrati općeprihvaćenom činjenicom.

U nekim slučajevima automobili s automatskim mjenjačem mogu biti i efikasniji od onih s ručnim mjenjačem.

Samo servisni centri proizvođača trebaju obavljati rutinsko održavanje automobila

Prodavači vozila često pružaju podsticaje kao što su besplatna garancija ili smanjenje naknada za servis, ako redovno servisiranje obavljate u nekom od njihovih ovlaštenih servisa. Međutim, nakon određenog trenutka više nije potrebno posjećivati te servisne centre, čije su usluge često osjetno skuplje od klasičnih servisa. Kada budete htjeli prodati automobil, bit će vam potrebna ispravna papirologija za prethodne tretmane održavanja, ali to ne znači da računi moraju biti iz servisnih centara proizvođača. Ipak, pažljivo pročitajte odredbe i uslove garancije za automobil kako ne biste prijevremeno izgubili garanciju na određene dijelove automobila.

Azot je dobar samo za trkaće automobile, ne i za obična vozila

Azot se koristi za punjenje guma trkaćih automobila zbog određenih prednosti koje taj plin ima u odnosu na zrak – zbog manjeg curenja, prevashodno, azot održava postojan pritisak u gumama pri velikim opterećenjima. To ne isključuje mogućnost slične pogodnosti za obične putničke automobile, ako ni zbog čega drugog onda zbog rjeđe potrebe za naknadnim pumpanjem i sigurnije vožnje. S druge strane, iako je istina da azot curi sporije od zraka – on ipak curi i ne možete ga dopuniti običnim zrakom kako se ne bi izgubila njegova svojstva. Pumpanje guma azotom svakako košta više od besplatnog zraka dostupnog na gotovo svakoj benzinskoj pumpi.​

Veći automobili su sigurniji za putnike

Automobili većih gabarita obično se smatraju sigurnijim, uglavnom zbog veće količine „lima“ koja pruža vizuelni utisak „tvrđave na četiri točka“. Međutim, sigurnost putnika isključivo ovisi o kvalitetu materijala koji se koriste u izradi karoserije, kao i od bezbjednosnih karakteristika samog vozila. Sigurnost putnika bit će ugrožena i ukoliko se „veliki“ automobil napravi od nekvalitetnih materijala. S druge strane, za putnike u malom automobilu manje je vjerovatno da će biti povrijeđeni u saobraćajnim nezgodama ako je vozilo opremljeno sigurnosnom opremom. Sve u svemu, veličina automobila nema bitnijeg uticaja na njegovu sigurnost.

Konjska snaga odražava snagu pravog konja

To je jedna od najčešćih zabluda u automobilskoj industriji. Konjska snaga se odnosi na sposobnost motora vozila da obavlja rad, a u širem smislu se može odnositi na brzinske performanse automobila. Konjska snaga ne podrazumijeva količinu konja koja je potrebna za vuču vozila, već predstavlja (po njemačkom standardu DIN) snagu potrebnu da se masa od 75 kilograma podigne (djelujući silom od 75 kiloponda) na visinu od 1 metra u vremenu od 1 sekunde. Standardna jedinica za snagu vat (W), odnosno kilovat (kW), zamijenila je konjsku snagu, koja se još uvijek koristi u automobilskoj industriji radi jasnijeg informiranja kupaca. Tako snaga automobila srednje klase od npr. 74 kW približno odgovara vrijednosti od 101 KS (1 KS iznosi oko 0,735 kW).

Ujutru dobijate više goriva za isti novac

Taj mit je zasnovan na teoriji po kojoj se tekućine šire i skupljaju ovisno o vanjskoj temperaturi. Da rezervoari za skladištenje goriva nisu pod zemljom, zaista bismo dobijali manje goriva tokom dana, kada je vanjska temperatura veća, odnosno gustoća manja. Jedan od razloga što se koriste podzemni rezervoari je upravo potreba da se minimiziraju širenja ili kontrakcije uslijed temperature, tako da je uskladišteno gorivo zaštićeno od takvih fluktuacija. U automobil možete sipati gorivo u bilo koje doba dana, jer gustoća goriva toliko malo varira da neće imati značajnijeg efekta na uštedu goriva.

Za ekonomičnost goriva bolje je pustiti automobil da radi u praznom hodu nego ga gasiti

To ne važi za nove automobile sa savremenim senzorima, sistemima za dovod zraka i drugim komponentama koje reguliraju rad motora. Dugi periodi praznog hoda mogu biti štetni za automobile s karburatorima, koji miješaju benzin i zrak u smjesu koja se koristi za pogon motora. Današnjim automobilima nije potrebno dodatno gorivo za paljenje. S druge strane, gašenje motora može pomoću da se uštedi novac na gorivu (proizvođači kažu da se primjenom start-stop sistema na savremenim vozilima može uštedjeti od 3% do 10% goriva).

Kada koristim tempomat, mogu opušteno pregledavati telefon

Tempomat je funkcija koja omogućava vozaču da održava stalni tempo bez ubrzavanja ili kočenja. Njegova svrha je da pruži udobnost vozaču, posebno na dugim putovanjima. Međutim, iako brzina vozila ostaje konstantna kada se koristi tempomat, to ne znači da vozač ne može izgubiti kontrolu – ako automobil ispred koči u slučaju nužde ili neko odluči presjeći put, to može imati teške posljedice. Dakle, popuštanje koncentracije tokom korištenja tempomata i drugih električnih i elektroničkih instalacija u automobilu jednostavno nije opcija!

Savremena tehnologija ispravlja sve greške vozača

Svake godine pojavljuju se automobili s novim tehnologijama koje su dizajnirane tako da vozila učine sigurnijim. To mogu biti jednostavne modifikacije u cilju poboljšanja strukturalne krutosti ili računarski senzori koji detektiraju objekte na putu i ​​automatski zaustavljaju automobil, odnosno tempomat osjetljiv na brzinu i promjenu trake i druge nadogradnje sistema za upravljanje. Međutim, čak i uz sve te karakteristike, automobili neće spriječiti loše vozače da pokažu svoje „umijeće“ – i najsigurniji automobili s najviše elektroničkih senzora i računarske snage neće spriječiti lošeg ili nesavjesnog vozača da izazove nezgodu.

Ako vaš automobil ne zahtijeva vrhunsko gorivo, premium gorivo je čisto bacanje novca.

Uvijek treba koristiti premium gorivo

Korištenje standardnog goriva u automobil koji zahtijeva premium gorivo može dovesti do smanjenja performansi i oštećenja motora. To, međutim, ne važi u obrnutom smjeru. Naime, visokooktanski benzin neophodan je za neke automobile visokih performansi, koji koriste motore s velikom kompresijom gdje je potrebno manje zapaljivo gorivo. No, ako vaš automobil ne zahtijeva vrhunsko gorivo, premium gorivo je čisto bacanje novca. Dodavanje raznih aditiva za čišćenje u skuplje gorivo često je samo marketinški trik, budući da vlada strogo propisuje kvalitet i sastava goriva koje se prodaje na pumpama, što uključuje i deterdžente – drugim riječima, premium gorivo nije čistije od standardnog, samo je manje zapaljivo. U svakom slučaju, za gorivo i ostale tekućine u automobilu treba slijediti upute proizvođača.

Motor treba zagrijati prije vožnje po hladnom vremenu

Taj mit ima smisla ako se uzme u obzir da neka ulja i dijelovi motora ne rade punim kapacitetom dok se automobil ne zagrije. Međutim, treba imati na umu da se automobil u praznom hodu sporo zagrijava jer ne radi punom snagom. Štaviše, ima dijelova koji se ne mogu početi zagrijavati sve dok se vozilo ne pokrene – npr. ležajevi ili dijelovi sistema za prijenos snage. To znači da je sjedenje u automobilu u praznom hodu obično gubljenje vremena i zapravo loše za automobil, jer stvara smjesu obogaćenu gorivom koja prlja cilindre. Bolje je zagrijati automobil tokom vožnje – samo treba biti nježan s papučicom gasa tokom prvih nekoliko kilometara.

Gume treba napuhati do pritiska prikazanog na bočnoj strani gume

Pritisak prikazan na bočnoj strani gume zapravo je maksimalni pritisak koji guma može sigurno izdržati, a ne preporučeni pritisak za vaš automobil. Tu treba slijediti samo preporuke proizvođača, koji informacije o poželjnom pritisku u gumama prikazuje u uputama za korištenje vozila, a obično i na nekom drugom vidnom mjestu, recimo na naljepnici na okviru vrata ili na poklopcu rezervoara za gorivo.

Vrata trebaju biti otključana dok vozite kako biste se lakše spasili u slučaju nezgode

Taj mit na prvi pogled ima smisla. Međutim, statistika pokazuje da je vjerovatnoća da će se vrata otvoriti tokom sudara veća ako su vrata otključana, što sa sobom nosi i veću vjerovatnoću izazivanja težih povreda vozača i putnika. Također, neke osiguravajuće kuće otkazuju polisu nakon krađe automobila, ako su vrata bila otključana – zaključana vrata u prvom redu smanjuju vjerovatnoću krađe. Ukratko, preporuka je da se vrata drže zaključanim, jer sigurnost mora biti u prvom planu.

Uključivanje klima uređaja je bolje za uštedu goriva nego otvaranje prozora.

Pitanjem korištenja i održavanja klima uređaja i načinu na koji funkcioniraju klima uređaji u automobilu bavili smo se ranije, dok se oko mita iz podnaslova stručnjaci još uvijek spore. Ipak, prevladava uvjerenje da sistem za klimatizaciju ima veći uticaj na povećanu potrošnju goriva od narušene aerodinamike tokom vožnje s otvorenim prozorima. Tako Consumer Reports potvrđuje da upotreba klima uređaja dovodi do „blagog povećanja potrošnje goriva“, ali ipak preporučuje da ga koristimo kako bismo poboljšali budnost i udobnost tokom vožnje po vrelom danu.

Nakupine prljavštine stvaraju veći otpor i mogu povećati potrošnju goriva.

Prljav automobil je štedljiviji od čistog

Da li blato nakupljeno na bočnim stranama automobila doprinosi efektu koji imaju rupice na loptici za golf – smanjenju otpora? Znatiželjne osobe su provele ispitivanje i otkrili upravo suprotno – nakupine prljavštine zapravo stvaraju veći otpor i mogu povećati potrošnju goriva za nevjerovatnih 10 procenata! To se vjerovatno dešava zbog dodatne težine i manje aerodinamičnosti prljavog materijala koji stvara veći otpor vjetru. Dakle, pranje automobila nema samo estetski, nego i funkcionalni smisao, što auto kozmetiku i sredstva za čišćenje i pranje karoserije čini neizostavnim inventarom svakog savjesnog vozača.

Najčešći mitovi o polovnim automobilima

Premišljate li se o tome da zadržite stari ili kupite novi automobil? Neke zablude u vezi s polovnim automobilima su dovoljno rasprostranjene da utiču na naše odluke kada kupujemo polovni automobil. Navodimo nekoliko primjera:

  1. Preprodajna vrijednost polovnog automobila je po pravilu isuviše niska. Vrijednost automobila nije određena samo godinom proizvodnje, već ovisi o trenutnom stanju i prethodnom održavanju. Razmotrite sljedeću situaciju: morate izabrati između automobila koji je proizveden prije pet godina, ali nije pravilno održavan i automobila koji je proizveden prije osam godina, ali je u odličnom stanju. Naravno, uvijek ćete birati vozilo koje je pažljivo održavano, jer se time značajno produžava njegov vijek.
  2. Polovni automobili s velikom kilometražom nisu vrijedni pažnje. To je još jedna urbana legenda bez logičke osnove. Veća je vjerovatnoća da će automobil koji je prešao velike udaljenosti biti pouzdan. Tu treba izbjegavati poistovjećivanje velike kilometraže s habanjem. Ako je automobil bio dobro održavan i prešao mnogo kilometara, možda nećete morati trošiti mnogo novca na popravke.
  3. Polovan automobil će zahtijevati često održavanje. Polovan automobil može dugo raditi bez ikakvih problema ako se održava u odličnom stanju i redovno servisira na malom i velikom servisu. Ako niste upoznati s historijom održavanja vozila koje planirate kupiti, trebali biste potražiti savjet od stručnjaka.
  4. Kupovina novog vozila je dugoročna investicija. Kupovina starijeg vozila je rizik. Automobil je imovina koja se amortizira. To znači da se novčana vrijednost automobila vremenom smanjuje i zato kupovina automobila, bez obzira koliko je star ili nov, nije investicija. Preprodajna vrijednost bilo kojeg automobila gotovo uvijek će biti manja, osim u rijetkim slučajevima kada su na vozilu izvršene određene modifikacije i poboljšanja.
Ostavite komentar

Trebate pomoć, preporuku ili savjet?

https://www.autohub.ba/images/uploaded/treba-vam-pomoc_1000.jpeg

Konsultirajte se i naručite telefonom

Zatražite personaliziranu ponudu
Tim stručnih konsultanata će vam veoma rado pomoći da napravite pravi izbor za svoje vozilo. Naše dugogodišnje iskustvo u prodaji auto dijelova pomoći će vam da riješite sve dileme.
Nazovite nas svakog radnog dana
od 8:00 do 18:00 i subotom od 8:00 do 16:00.
Svi automobilski dijelovi na jednom mjestu: amortizeri, filteri, plivajući zamajac, motorna ulja, set kvačila, letva volana, alternator i drugi rezervni dijelovi za vaš automobil. Savremena internetska prodavnica automobilskih dijelova, alata i opreme nudi najširi dijapazon dijelova i cijena kroz efikasno pretraživanje najboljih rezervnih dijelova za vašeg četvorotočkaša, po pristupačnim cijenama, uz besplatnu isporuku. Na pravom ste mjestu!