Kao i svaki dio u automobilu, sistem za klimatizaciju također zahtijeva redovno održavanje i pravovremeno servisiranje. Da bi se druženje sa serviserima – ili ne daj bože ljekarima – svelo na najmanju moguću mjeru, upoznat ćemo se s principima pravilnog korištenja klima uređaja, kao i potencijalno lošim stranama njegove neadekvatne upotrebe.
U prethodnom tekstu saznali smo nešto više o tome kako radi klima uređaj u automobilu. Vidjeli smo da sistem za klimatizaciju, osim što osigurava prijatno strujanje hladnog zraka tokom vrelih ljetnih dana, kontrolira i temperaturu u kabini, smanjuje vlažnost zraka i omogućava brže i lakše odleđivanje ili odmagljivanje automobilskih stakala. Nekoliko dodatnih procenata na potrošnji goriva i troškovi redovnog servisiranja predstavljaju izvjesno opterećenje za budžet, ali komfor koji se dobija zauzvrat – prijatne temperature i čista stakla tokom cijele godine – itekako opravdava ulaganja. Iznos tih ulaganja ovisi prije svega o načinu na koji se klima uređaj koristi i održava.
Kako pravilno koristiti klima uređaj u automobilu
Uključivanje klima uređaja u automobilu za mnoge je praktično refleksna radnja: kada je toplo, prst bez razmišljanja ide ka tipki za uključivanje. Međutim, mnogi vozači ne razumiju do kraja kako klima uređaj radi i često ga pogrešno koriste. Proizvođači automobila tu nisu od velike pomoći, jer komande klima uređaja čine izuzetno jednostavnim za korištenje – sve što trebate uraditi je pritisnuti tipku za uključivanje i podesiti željenu temperaturu, a sve ostalo će riješiti nekakav algoritam. Međutim, postoji nekoliko trikova kojim se povećava efikasnost sistema i produžava njegov životni vijek.
Podsjetimo se ukratko principa na koji radi klima uređaj u automobilu. U pitanju je dvostrani zatvoreni sistem s niskim i visokim pritiskom rashladne tekućine. Na strani visokog pritiska rashladnog fluida (koji je u tom dijelu u plinovitom stanju) nalazi se kompresor koji potiskuje plin ka kondenzatoru (buka koju čujete ispod haube kada uključite klima uređaj ukazuje na to da se kompresor pokreće). Na strani niskog pritiska, rashladna tekućina pod visokim pritiskom prolazi kroz ekspanzioni ventil i dolazi do isparivača. U rashladnom fluidu tačka ključanja je veoma niska i pri njegovom isparavanju dolazi do apsorpcije toplote (endotermna reakcija), pri čemu se okolina hladi. Električni ventilator istovremeno uvlači zrak izvana, usmjerava ga na isparivač gdje se hladi, a zatim potiskuje kroz ventilacijske otvore u kabinu. Tako se zatvara ciklus koji se neprekidno ponavlja.
- Osnovni postulat pravilnog korištenja klima uređaja je sasvim logičan: koristite ga samo kada je neophodno. Parkirajte automobil u hladu kad god je to moguće, a ako nigdje nema hlada, koristite zavjese za prozore (folije, roletnice, navlake i drugu vrstu zaštite od sunca). Pored toga, klima uređaj radi mnogo bolje kada je vozilo u pokretu, jer što se motor brže okreće, brže će raditi i kompresor klima uređaja, što omogućava sistemu da se efikasnije hladi.
- Prije polaska, odnosno prije uključivanja klima uređaja, provjetrite automobil. Otvorite sva vrata ili spustite sve prozore. Pokrenite ventilator na većoj brzini i postavite ga tako da uvlači svjež zrak izvana. Tako ćete izbaciti vruć zrak i brzo ohladiti kabinu.
- Pokrenite klima uređaj pri maloj brzini, tj. nemojte odmah prelaziti na najviši nivo. U slučaju da automobil ima automatski klima uređaj, on će se po zadanim postavkama pokrenuti u režimu niže brzine i postepeno će je povećavati.
- Kada zatvorite prozore, prebacite ventilator u poziciju za recirkulaciju zraka kako biste spriječili prodor toplog zraka izvana. Zrak koji recirkulira kroz kabinu je hladniji i zato manje opterećuje kompresor, a tako posredno smanjuje i potrošnju goriva. Ako imate putnike na zadnjoj klupi, recirkulacija zraka možda neće biti najbolja opcija: budući da sistem uvlači i hladi zrak pretežno iz prednjeg dijela kabine, zrak u stražnjem dijelu vozila može postati ustajao i vruć.
- Isključite sistem start/stop. Ako imate noviji automobil koji ima sistem za automatsko pokretanje/zaustavljanje, razmislite o tome da ga isključite. Ta funkcija štedi gorivo, ali isto tako može ometati rad kompresora klima uređaja.
- Kada stignete na odredište, nemojte odmah zaustaviti motor, jer je to pomalo „šokantno“ za sistem klima uređaja. Prvo isključite klima uređaj dok motor radi, a to možete učiniti i prije zaustavljanja. Nakon što ga isključite, pustite ventilator da radi srednjom i velikom brzinom. Tako ćete dodatno isušiti isparivač i okolinu, pa se bakterije neće brzo razmnožavati i stvarati neprijatan miris u kabini (to može biti izraženo do te mjere da ni osvježivač zraka ne bude od koristi).
Klima uređaji i zdravlje
Protivnici korištenja klima uređaja u automobilu, pored negativnog uticaja na uštedu goriva kao glavni argument kojim potkrepljuju svoj stav navode zdravstvene implikacije korištenja klima uređaja u automobilu. Zaista, ako ne vodimo računa o pravilnom korištenju klima uređaja, možemo ozbiljno ugroziti zdravlje. Zato vrijedi poslušati nekoliko savjeta:
- Ne usmjeravajte protok zraka direktno u glavu ili vrat, jer biste se lako mogli prehladiti (usmjerite zrak ka staklima ili podu).
- Ne postavljajte sistem za klimatizaciju na previše niske temperature – dovoljno je podesiti termostat ne temperaturu 5-6 stepeni nižu od vanjske. Ako je napolju veoma toplo, nikako ne treba praviti „polarnu“ atmosferu u kabini. Ljudsko tijelo, odnosno kardiovaskularni sistem, ne može podnijeti tako veliku i naglu promjenu temperature, pa se može desiti da izgubite svijest pri ponovnom izlaganju toplom zraku. Idealna temperatura za vožnju je između 22 i 25 stepeni Celzijusa. Inače, temperature iznad 27 stepeni Celzijusa u vozilu izazivaju porast pulsa i tjelesne temperature uz smanjenje koncentracije i produžavanje vremena reakcije. (Istraživanja pokazuju da porast temperature s 25 na 35 stepeni Celzijusa povećava rizik od nesreća za otprilike 20 procenata!)
- Ako se u unutrašnjosti vozila razviju „čudni“ mirisi, oni obično nastaju zbog nakupljanja prašine i polena u kojim se formiraju kulture bakterija i plijesni, obično na površini isparivača. Osobe s kompromitiranim imunološkim sistemom su pri tome posebno ugrožene, jer mogu razviti alergijske reakcije u rasponu od hroničnog rinitisa do bronhijalne astme.
Dezinfekciju klima uređaja možete obaviti u servisu, što je svakako opcija koja se preporučuje, ili samostalno pomoću posebnih preparata za čišćenje automobilskih klima uređaja i ventilacije.
Održavanje sistema za klimatizaciju
U svrhu održavanja dobre prohodnosti i funkcije ventilacijskog sistema poželjno je povremeno uključivati klima uređaj, čak i kada to vremenski uslovi ne opravdavaju – praktično tokom čitave godine. Potrudite se da klima uređaj radi nekih 10 do 15 minuta najmanje jednom sedmično jer ćete tako produžiti radni vijek kompresora i spriječiti prekomjerni gubitak rashladnog fluida i ulja. Svakako treba provjeravati i nivo rashladnog sredstva – zamolite mehaničara da to uradi pri svakom pregledu tekućina u automobilu (te provjera obično nije uključena u redovan servis).
Pored toga, treba redovno mijenjati i filter kabine, koji štiti unutrašnjost automobila tako što zadržava prašinu, polen i čestice iz vanjskog zraka. Kada se filter zaprlja, on može zadržati vlagu u svojim slojevima, a ta vlaga i prljavština u filteru predstavljaju idealnu podlogu za razmnožavanje bakterija. Savjetuje se da filter zraka klima uređaja mijenjate svake godine (neki proizvođači preporučuju i dvogodišnji interval) kako biste preduprijedili stvaranje neprijatnih mirisa, ili još gore, neku respiratornu infekciju.
Održavanje sistema klimatizacije u redovnim intervalima je od ključnog značaja za njegovo pravilno funkcioniranje. Odvezite automobil na servis klima uređaja prije početka ljetnih mjeseci kako biste izbjegli dugo čekanje na servisu i smanjili troškove održavanja. Redovno održavanje obično obuhvata provjeru funkcionalnosti i mjerenje kapaciteta klima uređaja, zatim provjeru i zamjenu rashladnog fluida i ulja, ispitivanje kompresora (stanje elektromagnetnog kvačila i ležaja remenice, provjera pogonskog remena kompresora), provjeru ispravnosti ventila i termostata, ispitivanje ima li curenja i oštećenja u vodovima i komponentama sistema, čišćenje rebara kondenzatora, sušenje, uklanjanje neugodnih mirisa i dezinfekciju sistema.