Vrijeme je za godišnji odmor. Isplanirali ste rutu, rezervirali smještaj i napravili kontrolni spisak svih stvari koje trebate uraditi prije nego što krenete na put, odnosno započnete vožnju. Podsjećamo vas samo još da i održavanje automobila treba biti dio priprema za ljetno putovanje.
Ništa ne može pokvariti ugođaj putovanja kao kvar na automobilu stotinama kilometara daleko od kućnog praga. Ljetni odmor bi trebao biti vrijeme za zabavu i opuštanje, ali razliku između zadovoljstva i očaja često predstavlja jednostavno pitanje – jeste li poduzeli odgovarajuće korake da automobil pripremite za duže putovanje ili ne?
Duga putovanja za automobil su poput maratonske trke. Iako se možda čini da je s mašinom sve uredu, jer izgleda i ponaša se sasvim uobičajeno, negdje možda čuči skriveni problem spreman da eskalira u najgorem trenutku (koliko god se trudimo da produžimo vijek naših automobila, svaki dio ima svoj rok trajanja). Ako planirate putovati duže od dva sata u jednom smjeru, zaista vrijedi odvojiti vrijeme za brze provjere vitalnih dijelova. U slučaju da je planirani put višestruko duži, bit će neophodno poduzeti i neke dodatne korake za zaštitu vozila i putnika.
Ovu priliku koristimo da vam skrenemo pažnju na najvažnije kontrolne preglede i intervencije koje treba obaviti na vozilu prije početka ljetne avanture.
Gume i pritisak u gumama
Već ranije smo se upoznali s činjenicom da su sistem ovjesa i gume garant sigurne vožnje. Zato prije puta pregledajte sve četiri gume, uključujući i rezervnu. Pogledajte ima li na njima rezova, udubljenja ili izbočina na bočnim zidovima i umetnite novčić u žlijebove kako biste provjerili dubinu gaznog sloja gume – ako dubina nije odgovarajuća, zamijenite gume.
Provjerite pritisak u gumama kada automobil nije bio vožen, odnosno kada su gume hladne. Napušite ih po potrebi do pritiska kojeg preporučuje proizvođač vozila – on je naveden u uputama za korištenje, a često i na naljepnici na okviru vozačevih vrata. Nemojte se ravnati po broju na bočnoj strani gume.
Ako je habanje gaznog sloja neujednačeno, moguće je da gume nisu pravilno balansirane – pri velikim brzinama ta mala neravnoteža u težini lako može izazvati veliki problem. Odvojite vrijeme da balansirate ili rotirate gume kako bi putovanje proteklo glatko.
Provjera kočnica
Ako čujete škripanje ili osjetite vibraciju prilikom pritiskanja pedale kočnica, odmah odvezite vozilo u automehaničarsku radionicu na pregled kočnica (jer kočnica glavu čuva!). Serviseri će provjeriti ima li curenja u kočionom sistemu , kao i pločice, diskove, čeljusti, doboše te ostale dijelove sistema. Pročitajte i naš tekst o tome šta treba znati o diskovima i pločicama.
Stanje akumulatora
Provjerite akumulator automobila kako biste bili sigurni da su priključci kablova čisti i čvrsto pritegnuti. Neka serviser izvrši provjeru akumulatora kako bi utvrdio preostali kapacitet. Kad ste već na terenu elektrike, provjerom obuhvatite i sistem za osvjetljenje.
Tekućine u automobilu
Provjerite jesu li tekućine u automobilu – motorno ulje, rashladna tekućina i tekućina za kočnice, mjenjač i servo upravljač na odgovarajućem nivou za siguran rad vozila. Kada dodajete ulje i tekućine, koristite proizvode koji zadovoljavaju specifikacije navedene u uputama za korištenje. Podsjetit ćemo vas i zašto treba mijenjati ulje u motoru.
Metlice brisača i sredstvo za čišćenje vjetrobranskog stakla
Gume za metlice brisača vremenom se habaju i postepeno gube svoju važnu funkciju. Ako brisači više mrljaju nego što čiste vjetrobransko staklo ili ne mogu dobro očistiti vjetrobransko staklo, zamijenite metlice brisača. Napunite posudu za tekućinu - rezervoar za pranje vjetrobranskog stakla tekućinom pripremljenom za uklanjanje insekata i drugih ostataka i testirajte kako biste bili sigurni da mlaznice prskaju pravilno. Više o sistemu za pranje vjetrobranskog stakla pročitajte u tekstu Sve o brisačima.
Provjerite remene, cijevi i crijeva
Ojačani gumeni remeni napajaju pumpu za vodu motora i dodatne sklopove kao što su alternator i kompresor klima uređaja, tako da biste trebali pregledati i zamijenite sve dijelove koji su napukli, pohabani ili izlizani. Napominjemo da savremeni materijali ne pokazuju lako vidljive znake habanja. Kao opće pravilo, mijenjajte pogonske remene svakih 100.000 kilometara. Pregledajte i zamijenite istrošena, lomljiva, ispupčena ili pretjerano mekana crijeva hladnjaka i druge cijevi i crijeva. Provjerite ima li curenja oko crijeva i na hladnjaku i pumpi za vodu, jer je zaista nezgodno kad hladnjak otkaže poslušnost.
Klima uređaj
Napravite probnu vožnju s uključenim klima uređajem. Ako primijetite smanjenje kapaciteta hlađenja, odvezite automobil kod servisera na dijagnostiku. Provjerite i filter kabine i zamijenite ga ako je potrebno. Više informacija o sistemu za klimatizaciju, potražite u tekstu o pravilnom korištenju i održavanju klima uređaja.
Komplet alata i dodataka
Kad idete na duža putovanja, preporučuje se da u vozilu držite dobro opremljen komplet za hitne slučajeve, kao i obaveznu opremu za automobile. To obuhvata korisne dodatke kao što su baterijska lampa, komplet svježih baterija, atestirani komplet prve pomoći, voda za piće, nekvarljive grickalice za ljude i kućne ljubimce, kablove za pokretanje, kabanice za kišu, osnovni komplet alata i opreme, ljepljivu traku, zaštitne rukavice i papire i krpe za brisanje. Za udobnije putovanje razmislite o kupovini ljetne opreme, putnih kofera, torbi i ranaca…
Očistite auto
Vožnja čistog vozila ne donosi samo prijatnije iskustvo za volanom: ono može doprinijeti smanjenju potrošnje goriva ako ima dovoljno dodatne težine. Pored detaljnog usisavanja i vanjskog pranja vozila, uklonite sav višak prtljaga – sportsku opremu, veš i druge stvari koje vučete bez valjanog razloga. Tako ćete osloboditi dodatni prostor za prtljag i druge predmete neophodne za putovanje. Pored toga, izražena je i jasna psihološka prednost odlaska na put u čistom i dobro organiziranom prostoru prijatnog mirisa, u kojem će dugo putovanje biti uživanje, a ne patnja.
Još poneka sitnica
Kada se završe osnovne pripreme vozila, vrijeme je za provjeru još nekoliko sitnica.
- Svjetla i signalizacija: provjerite rade li sve sijalice farova farova i pokazivača smjera kako treba. Provjerite i je li omražena servisna lampica isključena, inače biste trebali riješiti problem prije putovanja.
- Podešavanje paljenja: to obično obuhvata kontrolu kablova i zamjenu istrošenih svjećica (sistem za paljenje) i može olakšati pokretanje motora, poboljšati ekonomičnost potrošnje goriva, smanjiti emisije štetnih plinova i vratiti izgubljenu snagu motora.
- Prtljag na krovu: pokušajte da ne stavljate prtljag na krov automobila. Time se povećava otpor zraka i potrošnja goriva. Ako je stavljanje prtljaga na krov neizbježno, koristite namjenske, specijalno dizajnirane krovne kutije i korpe.
- Rezervni ključ: ponesite rezervni ključ i držite ga u novčaniku ili na drugom mjestu kod sebe u slučaju da zaključate ključeve u automobilu (iznenadili biste koliko često se to dešava na dugim putovanjima). Svakako zaključavajte vozilo kada se udaljavate od njega u nepoznatom okruženju, jer sigurnost mora biti u prvom planu.
- Gorivo: trudite se da rezervoar za gorivo dopunjavate čim kazaljka „padne“ ispod polovine skale – ne čekajte previše s dopunjavanjem jer se može dogoditi da se zaglavite u gužvi ili promašite neko skretanje.
- Redovne pauze: Putovanje planirajte tako da poslije svakih dva do tri sata vožnje pravite pauze u trajanju od najmanje 15 do 30 minuta.
Ponašanje u vožnji
Vjerovatno nije moguće dovoljno naglasiti koliko je važna adekvatna priprema vozača za dugo putovanje tokom vrelih ljetnih mjeseci. Zato ćemo skrenuti pažnju na osnovne preduslove za udobnu i sigurnu vožnju koja može i svakako treba biti dio uzbudljivog i zabavnog iskustva na dugo očekivanoj pauzi od zamorne svakodnevice.
- Budite svjesni vlastitih ograničenja i planirajte putovanje imajući ih u vidu. Ako ste tokom najduže vožnje na koju ste ikad išli prelazili 300 kilometara dnevno, nemojte planirati putovanje s nizom beskrajnih dana od 500 kilometara vožnje. Bez obzira jeste li sposobni voziti 500 ili 1500 kilometara dnevno, ta sposobnost se drastično smanjuje kako se dužina putovanja povećava.
- Zaboravite na velike brzine. Uz uravnotežen tempo vožnje možete preći velike udaljenosti i pritom uživati u vidiku i spriječiti pojavu neprijatnog umora. Da ne spominjemo koliko ćete uštedjeti na gorivu.
- Ostavite Red Bull i kafu kod kuće. Ako se umorite, zaustavite se i odmorite se. Ako vas umor stigne sredinom dana, pokušajte odspavati 30 do 60 minuta. Ako padne mrak, opružite se na krevetu najbližeg motela. Ne vrijedi rizikovati sigurnost kada tijelo govori da mu je potreban odmor.
- Naučite kako da izbjegavate dosadu. Duge vožnje obično znače kretanje kroz monotoni ambijent auto-puta i područja koja ne mame pogled. Da biste spriječili prerani umor, ponesite sa sobom omiljenu muziku, podkast ili audio knjigu, pa će vam dugi kilometri prolaziti malo brže.
* * *
Uz odgovarajuću pripremu prije polaska na put i pozitivan stav tokom putovanja, možete biti sigurni da ćete ne samo „preživjeti“ brojne kilometre, već u njima i uživati.
Najčešći problemi s automobilom na putu
Dugo putovanje često predstavlja veliki stres kako za vozača tako i za automobil. Vožnja izvan uobičajene rutine, s natovarenim automobilom veće težine od one na koju smo navikli, u uslovima izvan uobičajenih može ugroziti automobil, posebno ako ga u posljednje vrijeme nismo pregledali ili redovno servisirali.
Statistike pokazuju da globalno tržište pružanja pomoći na putu za vozila stalno raste po stopi od otprilike 2% godišnje. Kako vozila stare, neminovno raste vjerovatnoća pojave kvara (otuda i česta dilema da li zadržati stari ili kupiti novi automobil), a ovo su najčešći problemi s automobilima na otvorenom putu:
- Kvar akumulatora: toplota koju udruženim snagama proizvode motor i sunce predstavlja veliki stres za akumulator i može dovesti do njegovog otkazivanja. Ako je akumulator star više od godinu dana, važno je da ga provjerite prije polaska na put.
- Defekt guma: uz poražavajući statistički podatak da gotovo 60% vozača ne umije zamijeniti gumu, niti prepoznati oštećenja koja tokom duže vožnje mogu prerasti u havariju (većina se oslanja samo na kompjuterizirane podatke koji ih upozoravaju na potencijalni problem), jasno je zašto „pucanje“ gume tako često pravi velike probleme.
- Problem s kočnicama: kočnice su uvijek pod velikim pritiskom, a posebno pri vožnji kroz nepoznat ambijent, kada se dodatno griju i gube na performansama.
- Sistem za prijenos snage: kvarovi na mjenjaču i kvačilu su posebno nezgodni, ali sretna okolnost je da da oni obično pokazuju znakove upozorenja prije nego što sasvim otkažu.
- Otkazivanje motora: još jednom naglašavamo da se prije svakog dužeg putovanja još jednom ispita zašto famozna lampica „Check Engine“ uporno svijetli. Jer, stav „Nije to ništa“ brzo se može promijeniti u situaciju „Zašto mi je ovo trebalo?“