Proljetno spremanje automobila

Zima je pri kraju i pravo je vrijeme da sagledamo štetu koju su našim automobilima nanijeli mjeseci prošarani hladnim vjetrom, kišom, snijegom, ledom, solju i drugim „zimskim čarolijama“ s kojim smo se suočavali tokom proteklih nekoliko mjeseci.

Bljuzgavica, so i niske temperature utiču na sve dijelove automobila, od guma do metlica brisača. Vrijeme dok čekamo prve laste idealno je za temeljniji pregled vozila i saniranje eventualnih šteta, kako vidljivih tako i onih koje izmiču golom oku. Te provjere nas neće mnogo koštati i dobar dio njih možemo obaviti sami, mada je za potpunu sigurnost preporučljivo posjetiti profesionalne praonice i mehaničarske servise koji nude usluge pregleda guma, trapa, zamjenu tekućina i druge stavke iz domena periodičnog održavanja. Jer, eventualne sitne intervencije u ovom trenutku mogu vas u budućnosti sačuvati od skupih popravki i sigurnosnih opasnosti.

Moderni automobili su projektovani tako da stoički podnose velike izazove svakodnevne eksploatacije, uključujući i ekstremne meteorološke uslove, tako da osim ako vaše vozilo nije prezimilo zatrpano ispod snijega, nećete imati previše posla oko revitalizacije. No, nekoliko stvari ne treba propustiti.

Prva stanica – auto-praonica

Pranje automobila je nešto što smo trebali obaviti nekoliko puta tokom zime, ali sada obavezno moramo izvršiti efikasno uklanjanje soli, pijeska i prljavštine. Ti korozivni tragovi zime oštetit će trajno sve s čime dođu u dodir i vremenom narušiti kako estetski tako i sigurnosni integritet vozila. Preporuka je da tom prilikom ne štedite prskajući automobil u samouslužnim praonicama, već da se „otvorite“ za kompletno ručno pranje koje obuhvata i dubinsko čišćenje izvana i iznutra namjenskim sredstvima za čišćenje i pranje karoserije i održavanje enterijera vozila. Između ostalog, poslije toga ćete se osjećati kao u novom automobilu.

Posebnu pažnju obratite na donju stranu vozila, s koje obavezno treba ukloniti agresivnu prljavštinu koja polako, ali temeljito nagriza vitalne elemente šasije, trapa i sistema ovjesa, dovodeći do korozije i hrđe, tj. do trajnih oštećenja koja na duže staze iziskuju zamjenu dijelova ili intervenciju auto-limara. Ako kojim slučajem imate pristup čvrstoj auto-dizalici, čišćenje možete obaviti i sami. Važno je samo da ne koristite sapun ili bilo koje druge hemikalije – čista voda će biti dovoljna.

Ako ste već u raspoloženju „uradi sam“ i radije koristite vlastiti pribor za čišćenje i pranje vozila, podignite i haubu i obrišite motor mekom rukavicom i vodom sa sapunom (ili nekim sredstvom za pranje motora). Uklonite lišće i druge ostatke nakupljene u kanalima i žljebovima. Pomoću četkice za zube umočene u pastu od sode bikarbone i vode uklonite sve skorene ostatke s elektroda akumulatora. Naime, te naslage nastale oksidacijom metala (korozija) mogu se ponašati kao električni izolator koji će spriječiti pokretanje automobila. Čišćenjem se također pomaže da se akumulator pripremi za predstojeći stresni period rada na višim temperaturama.

Očistite donju stranu vrata (obično zaboravljamo na taj dio), kao i gumene prozorske kanale, gdje se može nakupiti veća količina prljavštine (može se koristiti i silikonski sprej koji odbija prljavštinu i podmazuje površine koje dolaze u dodir sa staklom). Na kraju, so i sitne čvrste nečistoće mogu oštetiti boju automobila, pa se pored mehaničkog čišćenja pomoću paste savjetuje i nanošenje voska ili drugih zaštitnih sredstava.

Unutrašnjost automobila možete očistiti hemikalijama za održavanje tepiha, koje će spriječiti raspadanje tkanine i produžiti joj vijek. Savjet je i da koristite kvalitetne podne prostirke, po mogućnosti one koje su skrojene tako da odgovaraju šasiji vašeg automobila (tipske gumene podne prostirke). Te gumene prostirke su posebno dizajnirane tako da se dugo i uspješno nose s nepovoljnim vremenskim uslovima tokom čitave godine, a pritom se krajnje jednostavno održavaju.

Pregledajte, rotirajte i poravnajte gume

Teret zimske vožnje posebno je težak za gume. Poravnavanje i rotiranje guma osigurava njihovo ravnomjerno habanje i produžava im radni vijek, ali i poboljšava sigurnost upravljanja. Važno je pratiti i gazeći sloj guma i provjeriti je li dubina šara u skladu sa zakonskim propisima (4 milimetra za zimske, odnosno 1,6 milimetara za ljetne gume). To je važno zato što će vam biti potrebna adekvatna vuča za kišne mjesece koji su pred nama.

Svakako treba provjeriti jesu li sve gume pravilno napumpane (tokom zime to je posebno važno jer gume gube oko 1,31 bara pri svakom padu temperature od 1 °C). Tu nije loše znati i pravilo „4 PSI“, koje kaže da ako su gume pravilno napumpane, pritisak u njima izmjeren kada su zagrijane (nakon putovanja) je za 4 PSI (0,27 bara) veći od pritiska izmjerenog kada su bile hladne (prije putovanja).

Pored toga, treba voditi računa o centriranju guma, jer poslije neizbežnog druženja s udarnim rupama gotovo sigurno će biti posla za vulkanizera. Pravo je vrijeme i da se zimske gume zamijene ljetnim ili gumama za sva godišnja doba, jer kada se živa u termometru popne iznad 7 stepeni Celzijusa, poželjne performanse zimskih guma naglo opadaju (mogu uticati na povećanu potrošnju goriva), a i povećava se njihovo habanje.

Provjerite akumulator

Automobil tokom zime troši daleko više struje nego u toplim mjesecima: ventilatori, grijači stakala i brisači gotovo su stalno aktivni i oni konstantno vrše pritisak na akumulator, a tu su i druge električne i elektroničke instalacije. Ispravan alternator i zdrava baterija (koja bi trebala osigurati stabilan napon tokom četiri do pet godina eksploatacije) mogu pregurati zimu bez ijednog problema, ali na kraju ovog perioda ipak treba provjeriti je li sve u redu. Mnogi servisi i prodavnice akumulatora pružaju mogućnost besplatne provjere kvaliteta baterije, a ako vam nije do šetanja, to možete uraditi i sami, pomoću različitih mjerno-ispitnih alata i instrumenata za mjerenje napona. Usluga provjere akumulatora u servisu obično nije preskupa, a nudi pouzdane informacije o snazi, naponu, ispravnosti dopunjavanja i stanju elektrolita.

Znaci koji trebaju pobuditi sumnju u ispravnost akumulatora i/ili alternatora su: otežano pokretanje motora, slabljenje jačine farova i lampica u unutrašnjem prostoru (intenzitet osvjetljenja se tada obično mijenja pri dodavanju gasa), uključena lampica upozorenja akumulatora na komandnoj tabli, slabije performanse električnih uređaja (sporije podizanje prozora), brže pražnjenje i učestala potreba za dopunjavanjem. Pošto te znake mnogi vozači ne uočavaju na vrijeme, preporuka je da u osnovnom akumulatorskom priboru imate i odgovarajući punjač za akumulator, zlu ne trebalo.

Još neke stvarčice na koje treba obratiti pažnju

Nalet proljećne euforije iskoristite da provjerite još neke važne sitnice na automobilu.

  • Provjerite kočnice – So koju točkovi s puta raspršuju svuda po automobilu može uticati i na stanje kočnica. Vodeni rastvor soli djeluje korozivno na glatke metalne površine kočionih diskova i pločica i dovodi do pojave neravnina, uz gubitak podmazivanja. Škripanje, otežano kočenje i drugi simptomi problema s kočionim sistemom trebaju vas usmjeriti ka servisu u što kraćem roku (ipak, kočnica glavu čuva).
  • Provjerite ima li negdje curenja – pregledajte hladnjak i njegova gumena crijeva i potražite znakove curenja ili deformacije koje bi mogle dovesti do curenja. Jer, zaista može biti nezgodno kada hladnjak otkaže poslušnost.
  • Popravite ogrebotine na karoseriji – ti zahvati imaju smisla s estetskog, ali i s funkcionalnog aspekta jer odlažu pojavu hrđe na oštećenim mjestima elemenata karoserije (u tu svrhu možete koristiti različita sredstvima za ogrebotine). Pored toga, podmažite brave i zglobove jer škripanje koje čujete sada neće proći samo od sebe i vremenom će postati još izraženije i iritantnije. Ne bi bilo loše ni da ispunite sitne defekte na staklima, koje ste „zaradili“ vozeći po zimskom putu posutom sitnim kamenčićima.
  • Zamijenite metlice brisača – idealno je da gume ili metlice brisača mijenjate sa svakom smjenom godišnjih doba, a posebno pred početak kišnog perioda. Nove metlice će poboljšati vidljivost i smanjiti rizik od saobraćajne nezgode. Više o tome u posebnoj temi o brisačima.
  • Provjerite i dopunite ili zamijenite tekućine u vozilu – od tekućine za pranje vjetrobranskog stakla, preko kočione tekućine, do motornog ulja, sve tekućine u automobilu zahtijevaju redovnu provjeru i zamjenu jer jedino njihove dobre performanse mogu osigurati normalno funkcioniranje svih sistema u automobilu.
  • Provjerite sistem za hlađenje – crijeva, šelne, curenja, nivo antifriza… Sve to treba pregledati kako nas u predstojećim toplim danima ne bi iznenadilo pregrijavanje motora. Više o toj temi pročitajte u našem tekstu o sistemu za hlađenje.
  • Zavirite ispod haube – pregledajte remenje, crijeva i sve dostupne filtere na vozilu (filter ulja, goriva i zraka). Ako su remenje ili crijeva na bilo koji način oštećeni, morate ih zamijeniti bez odlaganja.

* * *

Ako vam se naposljetku ipak ne čini da priprema vozila za proljeće spada u projekte tipa „uradi sam“, nemojte žaliti novac i angažirajte profesionalce za temeljit pregled. Tako ćete umiriti savjest i dugo uživati u sigurnoj i bezbjednoj vožnji.

Ne zaboravite na filtere za zrak

Koliko god akumulator, motorno ulje i gume bili važni, tu su i druge komponente koje su podjednako neophodne za nesmetano funkcioniranje vozila. Filteri zraka su jedna od takvih komponenti.

Svrha filtera zraka je da spriječi prodor opasnih nečistoća u vitalne elemente vozila, motor, vodove za gorivo, hladnjak i bilo koji dio u čijem sastavu ima tekućina ili plinova. Začepljen ili prljav filter zraka gubi efikasnost i postepeno propušta sve više nečistoća, otežavajući istovremeno normalan protok zraka (pročitajte još i kako da prepoznate zaprljan filter zraka).

Proljeće je period godine tokom kojeg filteri za zrak (kako za kabinu, tako i oni u sastavu motora) rade pod velikim opterećenjem i zato kraj marta predstavlja idealan trenutak za redovnu godišnju zamjenu. Čisti filteri će osjetno popraviti performanse motora s jedne, odnosno kvalitet zraka u kabini (posebno ako su opremljeni i filterima polena) s druge strane. Konačno, nov filter za zrak blagotvorno će djelovati i na sistem za klimatizaciju vozila, a zbog sveukupno manjeg rada motora koristi će se osjetiti i na planu potrošnje goriva.

Ostavite komentar

Trebate pomoć, preporuku ili savjet?

https://www.autohub.ba/images/uploaded/treba-vam-pomoc_1000.jpeg

Konsultirajte se i naručite telefonom

Zatražite personaliziranu ponudu
Tim stručnih konsultanata će vam veoma rado pomoći da napravite pravi izbor za svoje vozilo. Naše dugogodišnje iskustvo u prodaji auto dijelova pomoći će vam da riješite sve dileme.
Nazovite nas svakog radnog dana
od 8:00 do 18:00 i subotom od 8:00 do 16:00.
Svi automobilski dijelovi na jednom mjestu: amortizeri, filteri, plivajući zamajac, motorna ulja, set kvačila, letva volana, alternator i drugi rezervni dijelovi za vaš automobil. Savremena internetska prodavnica automobilskih dijelova, alata i opreme nudi najširi dijapazon dijelova i cijena kroz efikasno pretraživanje najboljih rezervnih dijelova za vašeg četvorotočkaša, po pristupačnim cijenama, uz besplatnu isporuku. Na pravom ste mjestu!