Razmišljate li o filterima?

Kada filter više ne radi pravilno, to neizbježno dovodi do smanjenja performansi zahvaćenog sistema

Filteri motora za zrak, ulje i gorivo te za zrak u kabini veoma su važni dijelovi koje često zaobilazimo tokom redovnog održavanja. Kada se ti filteri zaprljaju ili istroše, prestaju raditi pravilno i mogu negativno uticati na performanse, ali i životni vijek vitalnih dijelova u vozilu.

Mnogo je komponenti vozila koje zahtijevaju filtraciju – bilo da se radi o zraku ili tekućinama u automobilu. Prije svega, motor automobila ne može ispravno raditi bez čistog zraka, ulja i goriva. U vozilima ima više vrsta filtera koji, iako obavljaju slične zadatke i izgledaju prilično jednostavno, predstavljaju ključne komponente za ispravno funkcioniranje i dugovječnost vozila. Pravovremena zamjena tih filtera uglavnom je obuhvaćena redovnim servisiranjem, ali nerijetko prolazi „ispod radara“ te nam stvori probleme kada im se najmanje nadamo.

Filteri su dizajnirani tako da „hvataju“ potencijalno štetne čestice prije nego što se nađu tamo gdje im nije mjesto, npr. u komori za sagorijevanje, brizgaljkama goriva ili kabini vozila. Kada filter više ne radi pravilno, to neizbježno dovodi do smanjenja performansi zahvaćenog sistema. Ako se ti početni problemi predugo zanemaruju, nastupa oštećenje dijelova unutar sistema i pojava velikih mehaničkih kvarova koji se ne mogu riješiti hvatanjem za glavu. Zato je poznavanje načina na koji filteri funkcioniraju i prepoznavanje trenutka kada ih treba promijeniti od velikog značaja prilikom aktivnosti na održavanju vozila.

Filter zraka

Filter zraka motora sprečava prodor nečistoća u motor i osigurava da samo čist zrak stigne do te vitalne komponente. Kada se taj filter zaprlja ili začepi, može doći do brojnih problema u vezi s funkcioniranjem motora.

Filter zraka motora sprečava prodor nečistoća u motor

Filter za zrak je vrlo jednostavan dio u usisniku zraka koji može zadržati insekte, vodu, prljavštinu s puta, polen i druge nečistoće. Nalazi se na vrhu motora i zatvoren je kućištem filtera kroz koje struji zrak do komore za sagorijevanje (ponekad se koristi i dopunski filter za zrak). Kućište filtera zaštićeno je ventilom koji sprečava curenje zraka. Uopćeno govoreći, performanse motora ovise o čistoći i kvalitetu filtera zraka. Međutim, vremenom se u filteru nakupljaju čestice prašine i prljavštine koje začepe pore filtera čime se otežava dopremanje zraka u komoru za sagorijevanje. Zbog toga motor ne može raditi optimalno i može doći do njegovog trajnog oštećenja.

Razlozi za promjenu filtera za zrak:

  • Bolje performanse automobila: kada je zrak koji ulazi u motor čist, mješavina goriva i zraka pruža maksimalnu snagu.
  • Ušteda na gorivusmanjite potrošnju goriva tako što ćete osigurati dobro sagorijevanje.
  • Izbjegavanje crnog dima iz ispušnog sistema: kada je filter za zrak jako zaprljan, sagorijevanje goriva je nepotpuno i javlja se prljavi (čađavi) dima iz ispušnog sistema – što je svakako loš znak.

Filter kabine

Filter za zrak u kabini pomaže da prašina, polen, prljavština, insekti, ispušni plinovi i drugi zagađivači ne prodru u kabinu kroz otvore za klimatizaciju i grijanje. Ako imate alergije ili osjetljiv respiratorni sistem, filter za zrak u kabini je od ključnog značaja za osiguravanje udobnog i bezbjednog okruženja za vožnju.

Filter za zrak u kabini pomaže da prašina, polen, prljavština, insekti, ispušni plinovi i drugi zagađivači ne prodru u kabinu

Filter za zrak u kabini je dio ventilacijskog sistema, odnosno sistema za dovod zraka. On može biti smješten ispod haube, iza pretinca za rukavice ili ispod instrument table. Ovisno o tome gdje se nalazi, filter za zrak u kabini može biti malo teže zamijeniti nego filter zraka za motor.

Razlozi za promjenu filtera kabine:

  • Udisanje svježeg zraka: filter kabine filtrira bakterije, polen i zagađujuće materije. Ako filter kabine ne mijenjate redovno, osjetit ćete neprijatne mirise, a mogu se pojaviti i alergijske reakcije (kihanje, kašalj i slično).
  • Izbjegavanje problema sa sigurnošću uslijed loše vidljivosti: kada je filter kabine začepljen, on može djelimično blokirati protok zraka u kabinu, što može biti problematično kada treba odmagliti prozore.
  • Produžavanje životnog vijeka sistema za grijanje i klima uređaja: čist filter kabine osigurava dovoljan protok zraka i produžavanje vijeka sistema za grijanje, ventilacije i klimatizacije.

Filter goriva

Gorivo je čisto kada napusti rafineriju, ali čim se prebaci u kamion ili „odleži“ u rezervoaru na benzinskoj pumpi, može se onečistiti krhotinama i hrđom. Taj otpad se može prenijeti u rezervoar za gorivo prilikom sipanja goriva. Filter goriva pomaže u sprečavanju da zagađivači začepe mlaznice za gorivo, čime se održavaju ekonomična potrošnja goriva i performanse motora. Ako se filter goriva začepi, to može dovesti do pada pritiska goriva, a može doći i do problema s paljenjem ili održavanjem dovoda goriva – kada dođe vrijeme za promjenu filtera za gorivo, možda ćete primijetiti da je vozilo sporije nego inače ili da iznenada ne pali, bez vidnog razloga.

Filter goriva pomaže u sprečavanju da zagađivači začepe mlaznice za gorivo

Većina proizvođača preporučuje zamjenu filtera goriva svake druge godine ili poslije pređenih 50.000 kilometara. Pratite upute za vaš automobil kako biste znali kada treba promijeniti filter goriva.

Razlozi za promjenu filtera goriva:

  • Održavanje performansi motora: ako se filter za gorivo začepi, smanjit će se protok i oslabit će performanse jer motor ima poteškoća sa snabdijevanjem gorivom. Pored toga, ako je filter začepljen, pumpa za gorivo radi pod većim opterećenjem i može biti problema s pokretanjem automobila ili zbog lošijeg ubrzanja.
  • Održavanje drugih dijelova motora u dobrom stanju: zbog svog abrazivnog djelovanja, prljavština i zagađivači u gorivu mogu ubrzati habanje, oštetiti skupe dijelove i čak izazvati kvar pumpe za gorivo i brizgaljki.

Filter ulja

Motorno ulje je potrebno za podmazivanje brojnih komponenti motora. Motor bi se bez ulja brzo pregrijao i dijelovi bi se prijevremeno istrošili (to je jedan od razloga zašto treba mijenjati ulje u motoru). No, ulje se može zaprljati pri svakom cirkuliranju kroz motor.

Filter ulja zadržava ostatke i prljavštinu iz ulja dok motor radi i zato je od ključnog značaja za neometan rad automobila, životni vijek motora i adekvatnu potrošnju goriva. Zato se preporučuje da se pri svakoj zamjeni ulja, recimo tokom malog servisa, zamijeni i filter ulja.

Filter ulja zadržava ostatke i prljavštinu iz ulja dok motor radi

Razlozi za promjenu filtera za ulje:

  • Smanjenje habanja motora: neispravan filter ulja propušta nečistoće koje usporavaju dotok ulja. To za posljedicu ima povećano habanje motora, loše performanse ili čak kvar motora.
  • Izbjegavanje prljanja novog ulja: filter za ulje bi uopćeno trebalo mijenjati pri svakoj promjeni ulja (svakih 10.000 km za benzinske motore i svakih 15.000 km za dizelske agregate) kako bi se izbjeglo prljanje svježeg ulja.

Koliko često treba mijenjati filtere i zašto

Ako ste ikada koristili peć, aspirator ili sistem za klimatizaciju u kući, vjerovatno ste u nekom trenutku zamijenili zaprljan ili dotrajali filter. Filteri u automobilu nisu izuzetak i da bi oni radili optimalno preporučuju se redovne zamjene otprilike svakih godinu dana ili nakon 20.000 pređenih kilometara. Već imamo određenu predstavu o problemima koje mogu izazvati začepljeni filteri, bilo da se radi o povećanom habanju motora, nepotpunom sagorijevanju i slabijem dotoku goriva ili neprijatnim mirisima u kabini.

Šta nam pokazuje da je došlo vrijeme za zamjenu filtera? Kada je filter star i pun prljavštine, primjetan je pad performansi sistema kojem filter pripada: porast potrošnje goriva, smanjenje snage i performansi, problemi u radu sistema za klimatizaciju i grijanje itd. Zato je važno simptome uočiti na vrijeme i zamijeniti dotrajali filter.

Simptomi istrošenog filtera zraka

Filteri za zrak su jedna od najvažnijih komponenti u automobilu. Loše funkcioniranje te komponente dovodi do slabljenja snage motora, katkad i do potpunog odsustva reakcije na papučicu gasa, posebno kada se vozi uzbrdo, kada je „glad“ motora za zrakom veća. Pored toga, povećava se potrošnja goriva i zvuk motora postaje grub zbog nepotpunog sagorijevanja. Zanemarivanje tih problema dovodi do trajnog oštećenja motora.

Ključ za prepoznavanje lošeg filtera zraka bilo kog vozila je posmatranje zraka koji izlazi iz ispušne cijevi. Crni dim pun čađi znak je da je filter za zrak zaprljan. Pored toga, prije pojave crnog dima, na instrument tabli će se uključiti lampica za provjeru motora kako bi se ukazalo na problem. Također možete vizuelno pregledati filter zraka. Kutija filtera se obično nalazi ispod haube (tačnu lokaciju provjerite u uputama za korištenje) i obično se može otvoriti otpuštanjem reze ili uklanjanjem vijaka. Čist filter je uglavnom bijel, prljavo bijel, žut ili crven i može postati tamniji kako sakuplja više prljavštine.

Dakle, sljedeći faktori ukazuju na neispravnost filtera zraka:

  • Filter motora za zrak koji izgleda prljavo;
  • Problemi s ubrzavanjem;
  • Otežan rad motora u praznom hodu;
  • Neobičan zvuk motora koji ukazuje na problem s usisavanjem zraka;
  • Crni, čađavi dim koji izlazi iz auspuha;
  • Uključena lampica za provjeru motora („Check Engine“)

Proizvođači obično preporučuju da se filter za zrak zamijeni nakon što se pređe 30.000 do 40.000 kilometara. Međutim, u slučajevima kada često prolazite prašnjavim putevima ili u ekstremnim uslovima, kao što je vožnja van puta, filter zraka bi trebalo mijenjati nakon svakih 20.000 - 25.000 kilometara vožnje.

Zaprljani filter za zrak dovodi do slabljenja snage motora

Simptomi istrošenog filtera kabine

Među znakove koji upućuju na to da filter za zrak u kabini treba zamijeniti spadaju:

  • Slab protok zraka iz ventilacijskih otvora kada koristite grijanje ili klima uređaj;
  • Čudan miris iz ventilacijskih otvora;
  • Smanjen subjektivni kvalitet zraka u kabini;
  • Neobična buka ili zviždanje pri korištenju ventilacijskih otvora;
  • Grijanje ili sistem za klimatizaciju ne funkcioniraju dobro kao ranije.

Slično filteru motora za zrak, filter za zrak u kabini možete vizuelno pregledati kako biste procijenili koliko je zaprljan. On se često nalazi iza pretinca za rukavice. U uputama za korištenje potražite informacije o tome kako pristupiti filteru.

Simptomi istrošenog filtera goriva

Začepljen filter goriva ostavlja jasan „potpis“ na performansama automobila. Odlaganje zamjene može dovesti do niskog pritiska goriva koji može zaustaviti motor u radu. Možda je vrijeme da zamijenite filter za gorivo ako primijetite sljedeće:

  • loše performanse motora (smanjena snaga, lošije ubrzanje);
  • potrebno je više vremena da se automobil pokrene ili se uopće ne može pokrenuti;
  • zastoj motora;
  • problemi s paljenjem.

Ako mislite da s filterom za gorivo nešto nije uredu, preporučujemo da pregled vozila prepustite profesionalcima.

U idealnom slučaju, proizvođači preporučuju zamjenu filtera goriva svake dvije godine ili nakon 50.000 kilometara vožnje. U uputama za korištenje automobila možete saznati više informacija o načinu zamjene filtera goriva, njegovoj lokaciji te kada je potrebno izvršiti zamjenu.

Simptomi istrošenog filtera ulja

Filter za ulje treba mijenjati skupa s motornim uljem, otprilike nakon svakih 10.000 kilometara vožnje (više o time pročitajte u našem tekstu o filteru ulja). Odstupanje od tog standardnog opsega može, ali ne mora imati drastične posljedice, ali ako je filter za ulje dovoljno zaprljan, simptomi mogu biti raznovrsni. Ovo su neki od njih:

  • Pad pritiska ulja;
  • Zvuk „kuckanja“ u motoru: ako se filter za ulje mnogo zaprlja ili se u njemu nakupe mulj i abrazivi iz lošeg motornog ulja, to može dovesti do toga da sistem bajpasa šalje nefiltrirano ulje u sistem, što dovodi do brzog habanja bregaste osovine i pojave zvukova „kuckanja“ u motoru. Takvo stanje može napraviti nepopravljivu štetu na motoru, tako da svaki čudan zvuk koji dolazi iz motora nikada ne treba zanemariti.
  • Pregrijavanje motora: kako se motorno ulje troši, njegova svojstva podmazivanja zajedno sa sposobnošću hlađenja se smanjuju. Ako se filter za ulje začepi, to može dodatno ograničiti protok motornog ulja koji je već nizak i dovesti do velikog smanjenja rashladnog dejstva.
  • Zamašćivanje motora: motor iz kojeg prska ulje ukazuje na veći problem, ali ponekad to može biti posljedica začepljenog filtera za ulje. Nastaje kada začepljeni filter šalje nefiltrirano i u nekim slučajevima istrošeno motorno ulje do vitalnih komponenti u motoru.
  • Loše performanse motora: Prljavo i abrazivno ulje može imati katastrofalne posljedice po motor, zbog čega se lampica za provjeru motora uključuje i u slučaju da je filter za ulje začepljen.
  • Crn dim iz auspuha: to se uglavnom dešava zbog sagorijevanja nečistoća iz prljavog motornog ulja koje prolaze u ispušnu cijev. Također se može uočiti curenje ulja iz začepljenog filtera.
  • Metalni zvuci: ako motornog ulja nema dovoljno ili ako ono ne može proći kroz sistem filtracije, to može povećati trenje komponenti motora i uzrokovati pucketanje metalnih dijelova koje se pojačava habanjem filtera za ulje i potencijalno može oštetiti motor.

Vrste filtera zraka

Trenutno na tržištu postoje tri tipa filtera za zrak za automobile koji imaju različite karakteristike, određene osnovnim materijalom od kojeg su napravljeni.

Papirni filter za zrak

Ovaj tip filtera koristi papir kao glavni filterski element. Većina proizvođača automobila obično koriste tu vrstu filtera za zrak u svojim vozilima. Filtrabilnost papirnog filtera je veoma dobra, jer sprečava da u motor dospiju i veoma sitne čestice.

Pjenasti filter za zrak

Ovaj tip filtera koristi pjenu kao glavni filterski element. Često se naziva i filter od mokre pjene, jer mu je potrebno malo ulja za filtriranje veoma sitne prljavštine. Nažalost, ovaj tip filtera ima veoma kratak vijek trajanja.

Filter za zrak od tkanine

Filter za zrak od tkanine koristi tkaninu kao glavni filterski element. Ne samo da je veoma dobar za filtriranje sitne prljavštine, već se i lako čisti. Pored toga, filter za zrak od tkanine ima i veoma dug životni vijek jer se može više puta koristiti.

Ostavite komentar

Trebate pomoć, preporuku ili savjet?

https://www.autohub.ba/images/uploaded/treba-vam-pomoc_1000.jpeg

Konsultirajte se i naručite telefonom

Zatražite personaliziranu ponudu
Tim stručnih konsultanata će vam veoma rado pomoći da napravite pravi izbor za svoje vozilo. Naše dugogodišnje iskustvo u prodaji auto dijelova pomoći će vam da riješite sve dileme.
Nazovite nas svakog radnog dana
od 8:00 do 18:00 i subotom od 8:00 do 16:00.
Svi automobilski dijelovi na jednom mjestu: amortizeri, filteri, plivajući zamajac, motorna ulja, set kvačila, letva volana, alternator i drugi rezervni dijelovi za vaš automobil. Savremena internetska prodavnica automobilskih dijelova, alata i opreme nudi najširi dijapazon dijelova i cijena kroz efikasno pretraživanje najboljih rezervnih dijelova za vašeg četvorotočkaša, po pristupačnim cijenama, uz besplatnu isporuku. Na pravom ste mjestu!