Male dimenzije, velika uloga
Termostat je vitalni dio sistema za održavanje temperature motora i njegov zadatak je da regulira protok rashladne tekućine (antifriza) i tako održava radnu temperaturu motora optimalnom. Iako je možda malih dimenzija (može stati na dlan), posao koji obavlja je od presudnog značaja da motor ostane na sigurnoj radnoj temperaturi.
Ako se motor ne pregrijava ili ako uspijeva dosegnuti normalnu radnu temperaturu nakon vožnje od nekoliko kilometara, termostat vjerovatno radi ispravno. Termostati uglavnom traju godinama – nekada i tokom cijelog životnog vijeka vozila – zašto se, onda, mučiti da ih mijenjate? Treba li zamjena termostata biti sastavni dio uobičajenog ciklusa održavanja? Pokušat ćemo odgovoriti na ta pitanja.
Kako funkcionira termostat
Termostat automobila je ključna komponenta, ali je konstrukcijski prilično jednostavan. To je, u osnovi, dvosmjerni ventil između motora i hladnjaka koji regulira količinu rashladne tekućine koja se odmah vraća u motor ili vodi do hladnjaka radi snižavanja temperature. Time se osigurava da rashladna tekućina u motoru ostane u određenom temperaturnom rasponu (između 90 °C i 105 °C), bez obzira na oscilacije vanjske temperature.
Kada se pokrene hladan motor, termostat (glavni ventil) je zatvoren i tada nema protoka kroz hladnjak. Manji obilazni ventil je otvoren i rashladna tekućina cirkulira samo unutar motora i kroz sistem grijanja unutrašnjosti vozila. Kako se motor približava radnoj temperaturi, termostat se postepeno otvara, osiguravajući protok rashladne tekućine kroz hladnjak. Po hladnom vremenu, ako temperatura motora padne blizu donje granice radnog opsega (otprilike 90 °C), termostat se ponovo zatvara.
Ventil se otvara i zatvara oprugom, klipom ili nekim drugim termički kontroliranim uređajem koji reagira na promjene temperature rashladne tekućine.
Kada je vrijeme za zamjenu termostata?
Budući da su veoma jednostavni, termostati se uglavnom ne kvare ni tokom višegodišnje eksploatacije. Međutim, u sklopu drugih radova na održavanju sistema za hlađenje, kao što su zamjena crijeva za rashladnu tekućinu i/ili dotrajalog hladnjaka, bilo bi dobro u isto vrijeme zamijeniti i termostat radi „mirne glave“.
Pored preventivnog održavanja, termostat treba zamijeniti ukoliko se prestane otvarati i zatvarati kada je to potrebno. Ako se zaglavi u zatvorenom položaju, rashladna tekućina se zadržava u motoru što dovodi do njegovog pregrijavanja. Ako se pak zaglavi u otvorenom položaju, rashladna tekućina će stalno cirkulirati kroz motor i hladnjak. To može spriječiti da motor dosegne radnu temperaturu, a time i punu efikasnost, kao i smanjiti emisiju toplote iz sistema za klimatizaciju.
Znaci da termostat ne funkcionira kako je predviđeno obično obuhvataju pregrijavanje ili rad motora na višoj temperaturi nego što je uobičajeno, kao i smanjenu efikasnost grijača kabine (ne dobija dovoljno toplog zraka). Neispravan termostat također može izazvati i uključivanje omražene lampice „Check Engine“. Budući da te simptome mogu uzrokovati i drugi problemi, stručna osoba treba pregledati čitav rashladni sistem prije donošenja odluke o zamjeni termostata.
Ako vam se motor makar samo jednom pregrijao, vjerovatno ćete morati nabaviti novi termostat. Naime, pregrijavanje može izazvati teška oštećenja ventila i kućišta termostata, kao i crijeva i dihtunga rashladnog sistema.
Sažeto rečeno, simptomi kvara termostata obuhvataju sljedeće:
- loše performanse motora (pad snage i povećanje potrošnje goriva)
- pregrijavanje / nedovoljno zagrijavanje motora
- oscilacije temperature motora (ako se termostat ne otvara/zatvara kako treba, to može zbuniti sistem i dovesti do toga da prikazuje netačna očitavanja).
- curenje rashladne tekućine (rashladna tekućina koja ne otiče može izazvati oštećenje crijeva).
Kako se ispituje termostat?
Ispitivanje termostata nekada je iziskivalo njegovo uklanjanje iz sistema i zagrijavanje dok je potopljen u vodu, sve do deklarirane temperature na kojoj se počinje otvarati. U savremenim automobilima rad termostata nadgleda računar i u najvećem broju slučajeva, ako se termostat zaglavi u zatvorenom ili otvorenom položaju, lampica „Check Engine“ će ukazati na problem.
Mehaničari ispituju termostat mjerenjem temperature gornjeg i donjeg crijeva hladnjaka infracrvenim termometrom, dok istovremeno nadgledaju temperaturu motora. Ako se termostat zaglavio u otvorenom položaju, donje crijevo hladnjaka će se početi zagrijavati čim se motor pokrene. Ako se zaglavi u zatvorenom položaju, neće biti protoka ni kada motor dosegne radnu temperaturu, dok će donja crijeva hladnjaka ostati hladna. Naravno, nedostatak protoka kroz hladnjak može biti izazvan i drugim razlozima, koji nisu povezani s termostatom. Ako se termostat zaglavi u zatvorenom položaju, motor se može pregrijati, a to može dovesti do skupih popravaka. Ako se sumnja da je termostat zaglavljen u tom položaju, obično se zamjenjuje.
Ne zanemarujte defektan termostat
To što vam u kabini možda neće biti dovoljno toplo bit će najmanji problem s kojim ćete se suočiti ako termostat otkaže poslušnost. Pregrijavanje može izazvati velika oštećenja motora i ne treba ga zanemariti. Većina modernih vozila ima mjerač temperature na instrument tabli koji konstantno prikazuje temperaturu rashladnog sistema, u rasponu od „C“ do „H“ ili od plave do crvene boje. U modernim automobilima, kada motor dosegne optimalnu temperaturu, igla ili trakasti grafikon će se zaustaviti u mrtvoj tački, obično nešto bliže hladnoj strani. Ponekad se uz indikator temperature nalazi i lampica upozorenja koja se uključuje kada je motor topliji nego obično.
Mnogi noviji automobili umjesto mjerača imaju signalnu lampicu za visoku temperaturu, koja može biti samostalna ili dopunjena odvojenim indikatorom – obično plavom ikonom termometra koji je potopljen u tekućinu – koji se uključuje po pokretanju hladnog motora i svijetli sve dok se ne dosegne radna temperatura. Ako taj indikator ostane uključen, velika je vjerovatnoća da se termostat zaglavio. Mjerač temperature može vozaču blagovremeno skrenuti pažnju da nešto nije u redu, ali lampica upozorenja se možda neće uključiti sve dok motor ne bude toliko vruć da ga treba odmah zaustaviti kako bi se spriječila oštećenja.
Treba li zamijeniti termostat u okviru redovnog održavanja? Nije neophodno, međutim, možda bi bilo dobro zamijeniti termostat kada se radi generalna popravka ili zamjena motora. Termostat se često zamjenjuje u skupa s pumpom za vodu, posebno ako se nalaze u istom području. Neki proizvođači preporučuju ažuriranje računarskog softvera motora kada se prikazuje signal „Check Engine“ koji se odnosi na termostat, nakon njegove zamjene.