Vaš automobil je, u suštini, sklop mehaničkih sistema i složenih mašina koje rade sinhronizirano kako bi omogućile kretanje vozila i putnika u njemu. Ti mehanički sistemi i mašine ovise o različitim vrstama tekućina, koje omogućavaju da sistemi funkcioniraju ispravno i pouzdano. Bez tih tekućina oni bi brzo otkazali.
Potrebno je mnoštvo različitih ulja i tekućina da bi vaš automobil radio bez problema. Svaka tekućina igra važnu ulogu u funkcioniranju automobila: neke doprinose hlađenju motora i drugih komponenti, druge podmazuju pokretne dijelove, treće sprečavaju da trenje izazove nepopravljivu štetu na motoru ili mjenjaču. Međutim, sve tekućine imaju nešto zajedničko: u nekom trenutku ih je potrebno promijeniti.
Sve tekućine u vašem vozilu, skupa s hemijskim aditivima u tim tekućinama koji štite dijelove od habanja, vremenom se raspadaju i razlažu. Zamjena i ispiranje tekućine u servisnim intervalima koje preporučuje proizvođač je najlakši i najjeftiniji način da produžite životni vijek vozila i učinite vožnju sigurnijom i prijatnijom.
Zamjena i/ili ispiranje tekućine
Pod zamjenom tekućine se podrazumijeva jednostavno ispuštanje stare tekućine i ulijevanje nove, nekorištene tekućine. Na taj način se, na primjer, mijenja motorno ulje tokom malog servisa. S druge strane, tokom ispiranja postoji još jedan korak između ispuštanja stare tekućine i ulijevanja nove. Tokom ispiranja, sva stara tekućina se temeljito čisti iz rezervoara prije nego što se u njega ulije nova tekućina. Jedan primjer takvog postupka je punjenje hladnjaka čistom vodom nakon ispuštanja rashladne tekućine, puštanje motora u rad, a zatim ispuštanje vode prije punjenja novim antifrizom.
Iako se bilo koja tekućina u vozilu može promijeniti, ispiranje se toplo preporučuje za rashladnu tekućinu, tekućinu (ulje) za kočnice i mjenjač. Da biste utvrdili treba li tekućinu isprati, koristite čisti bijeli filter papir kako biste provjerili jesu li vaše tekućine samo prljave ili su zaprljane krupnijim česticama koje je potrebno temeljito isprati.
Koje vrste tekućina se koriste u vozilu?
Sve tekućine u automobilu su fizički odvojene u zasebne odjeljke koji obuhvataju odgovarajuće rezervoare i šupljine koje ispunjavaju, odnosno u kojima obavljaju svoje funkcije.
- Gorivo (benzin, dizel, tečni naftni gas, metan…) je tekućina čijim se sagorijevanjem osigurava energija za pogon motora. Čuva se u rezervoaru za gorivo kojeg povremeno treba čistiti jer se u njemu nakuplja voda, hrđa i talog s nečistoćama koje mogu poremetiti rad motora.
- Motorno ulje podmazuje i hladi unutrašnje elemente motora kao što su ležajevi, klipovi, ventili, zupčanici, pumpe i drugo. Mijenja se u pravilnim servisnim intervalima, skupa s odgovarajućim filterom (pročitajte više u tekstu Sve o filteru ulja na našem blogu).
- Ulje za mjenjače (uključujući ulje za automatski mjenjač) podmazuje i hladi unutrašnje elemente mjenjača, uključujući zupčanike, ležajeve, ventile, pumpe i druge elemente podložne trenju.
- Ulje diferencijala podmazuje i hladi unutrašnje radne elemente diferencijala, slično ulju za mjenjače, od kojeg obično ima drugačije karakteristike (viskoznost prije svega).
- Ulje za hidrauliku (za servo upravljače i druge elemente) podmazuje i hladi pumpu servo upravljača, ventile, kutiju upravljača, dihtunge i druge elemente.
- Rashladna tekućina za motor (antifriz) podmazuje vodenu pumpu, hladi motor i osigurava tekućinu za grijanje u sistemu za kontrolu temperature u kabini.
- Kočiono ulje podmazuje kočione ventile, klipove i sistem protiv blokiranja kočnica. Osigurava hidraulički pritisak za pravilno funkcioniranje kočionog sistema (pročitajte više o tome u tekstu Kočnica glavu čuva na našem blogu).
- Tekućina za pranje vjetrobranskog stakla omogućava adekvatno čišćenje vjetrobranskog stakla i farova u ljetnom i zimskom periodu, odnosno osigurava normalno funkcioniranje brisača.
Rashladna tekućina
Rashladna tekućina je naziv za mješavinu antifriza i destilirane vode koja teče kroz hladnjak i sistem za hlađenje. Ta tekućina je odgovorna za brzo i efikasno uklanjanje toplote iz motora i održavanje optimalne radne temperature. Na našem blogu potražite više informacija o sistemu za hlađenje motora.
Kao i svaka druga tekućina, rashladna tekućina vremenom propada i onečišćava se brojnim komadićima raznovrsnih otpadaka i naslaga. To dovodi do toga da rashladna tekućina gubi svojstva podmazivanja i sposobnost da apsorbira toplotu i sprečava hrđanje unutrašnjosti sistema za hlađenje. Zato stručnjaci toplo preporučuju ispiranje sistema rashladne tekućine na svakih 50 do 75 hiljada pređenih kilometara. Ako je rashladna tekućina zamućena ili u njoj ima taloga (obično od hrđe i kamenca) ili ako ima nakupljene hrđe u hladnjaku, ispod poklopca hladnjaka ili rezervoara za rashladnu tekućinu, rashladnu tekućinu treba obavezno isprati.
Ulje za kočnice
Kočiona tekućina je higroskopna, što znači da upija vlagu iz zraka čak i u dobro zatvorenom sistemu. Vlaga kontaminira tekućinu, uzrokujući hrđanje komponenti i njihovo propadanje i posljedično otkazivanje. Jedan od pokazatelja da je kočiona tekućina kontaminirana i „zrela“ za zamjenu je slabije kočenje, praćeno dubljim propadanjem pedale kočnice. Ne treba posebno naglašavati da to dovodi do produženja zaustavnog puta, odnosno višestruko smanjuje sigurnost kočenja.
Provjera kočionog ulja spada u redovne preglede koje treba vršiti relativno često. Tekućina treba biti bistra i žućkasta ili svijetlosmeđa. Ako je tekućina tamna, u njoj „plutaju“ crne čestice nalik na pijesak ili je dihtung poklopca posude kašast, vrijeme je za ispiranje i zamjenu kočione tekućine, ali i poklopca posude.
Tekućine za mjenjače
Tekućinu u sistemu prijenosa također treba povremeno ispirati kako bi mjenjač dugo funkcionirao besprijekorno. Tekućina za mjenjač igra dvije važne uloge: podmazuje fino uklopljene komponente tako da rade uz što manje habanja i uklanja toplotu nastalu međusobnim trenjem tih komponenti. Dok kruži kroz sistem, u tekućini se akumulira otpad, ona se zgušnjava i stvara se mulj koji može značajno smanjiti performanse mjenjača, smanjiti snagu vozila, pa čak i doprinijeti kvaru mjenjača.
Zamjena tekućine za mjenjač se preporučuje na svakih 100 do 150 hiljada kilometara, ovisno o preporukama proizvođača. Međutim, ako se vozilo koristi pod otežanim uslovima rada (vuča, sportska vožnja, veliki broj radnih sati), ulje u mjenjaču treba puno češće kontrolirati i mijenjati.
Tekućina za automatski mjenjač treba biti svijetlocrvene/ružičaste boje. Prljava tekućina (tamnocrvene do tamnosmeđe boje) gubi sposobnost pravilnog podmazivanja unutrašnjih dijelova i odvođenja toplote.
Motorno ulje
Motorno ulje je odgovorno za podmazivanje cilindara motora, u kojima klipovi stalnim trenjem proizvode veliku količinu toplote i nečistoća. Pošto je svake sekunde izloženo hiljadama eksplozija, motorno ulje će vrlo brzo početi tamniti i skupljati ostatke poput sitnih čestica prašine ili spaljenih čestica drugog porijekla. Čak i nakon samo nekoliko hiljada pređenih kilometara, ulje koje je u motor ušlo kao zlatnožuta, čista i providna gusta tekućina, postaje tamno i zaprljano. Zaprljano ulje stvara dodatno trenje, što povećava habanje cilindara, klipova, ventila, dihtunga i drugih dijelova.
Učestalost zamjene motornog ulje zavisi od marke i modela vozila, tako da interval zamjene preporučuje proizvođač. Za većinu vozila preporučuje se zamjena ulja između 5.000 i 8.000 kilometara, ali kod nekih taj interval može biti i nešto duži, do 10.000 ili 12.000 kilometara. Redovne zamjene ulja i filtera su najbolji način da zaštitite motor. Ako je motorno ulje gusto i crno ili imate problema izazvanih nagomilavanjem mulja (dim iz ispušne cijevi, curenje ulja, uključena lampica ulja, nepravilna očitavanja pritiska ulja, uključena lampica Check Engine), treba razmotriti ne samo zamjenu nego i ispiranje motornog ulja i kartera motora.
Tekućina za servo upravljač
Servo upravljač je hidraulički sistem, što znači da je ispravno ulje od ključnog značaja za njegovo pravilno funkcioniranje. Zato je potrebno redovno kontrolirati i boju te tekućine, koja treba biti crvenkasta ili svijetlosmeđa. Tekućina za servo upravljač tokom eksploatacije gubi svoja idealna svojstva zbog toplote, trenja, pritiska i kvarova komponenti. Ako tekućina pokaže znake zaprljanja (pocrni od pohabanih gumenih crijeva ili dobije srebrnasti sjaj od unutrašnjih dijelova koji se polako melju) sistem treba isprati. To se preporučuje i u slučaju da je servo upravljač bučan ili je potrebno više truda da se pokrene.
Šta je bolje: voda ili tekućina za pranje vjetrobranskog stakla?
Ako vam je ikada ponestalo tekućine za pranje vjetrobranskog stakla kada je niste imali pri ruci, možda ste se zapitali je li vam je zaista potrebna posebna tekućina ili biste umjesto nje mogli koristiti običnu vodu. Je li obična voda prihvatljiva zamjena za tekućinu za pranje vjetrobranskog stakla?
Ako živite u području u kojem se temperatura nikad ne spušta do tačke smrzavanja, možda ćete moći koristiti običnu vodu. Međutim, voda nema moć čišćenja kakvu imaju specijalizirane tekućine za uklanjanje insekata, ptičjeg izmeta, ljepljivog blata i druge prljavštine koja se nakuplja na vjetrobranskim staklima. Tekućina za pranje vjetrobranskog stakla sadrži sastojke koji su namijenjeni za uklanjanje „tvrdoglavih“ fleka: to je najčešće metanol i neki drugi alkohol poput etilen glikola. Tekućine za korištenje u zimskom periodu sadrže i male količine etanola ili antifriza napravljenog od metilnog alkohola kako se proizvod ne bi smrzavao.
Tekućine formulirane za čišćenje vjetrobranskih stakala uopćeno bolje čiste od vode i obično se neće smrzavati do 20 i više stepeni ispod nule. Loša vijest o tekućini za brisače je da je obično napravljena od etanola ili metanola, koji su otrovni za ljude i životinje i mogu biti štetni po okoliš. Tekućina za brisače također obično uključuje dozu etilen glikola, toksičnog alkohola koji se koristi u automobilskom antifrizu. Te supstance mogu oštetiti završne slojeve boje, kao i neke plastične i gumene dijelove na vozilima, osim ako nisu pripremljene na poseban način tako da budu nekorozivne, odnosno da ne oštećuju boju, metal i gumene dijelove.