Zašto automobil odjednom troši više goriva

Potrošnja goriva kod istog automobila varira u zavisnosti od mnogih vanjskih faktora

Štedljiva potrošnja goriva karakteristika je kojoj vrlo često dajemo prednost kada kupujemo novi automobil, pogotovo otkako cijene benzina ne znaju za milost. Ekonomični automobil je svakako odlična investicija na duži rok, ali i njemu se može dogoditi da iznenada počne „piti“ više nego što je to činio ranije. Zašto se to dešava?

Razlozi za učestalije posjete benzinskim pumpama su raznovrsni: to mogu biti sasvim bezazleni problemi koje možemo otkloniti bez ičije pomoći, ali ponekad se radi o velikim kvarovima koji traže vještu ruku dobrog mehaničara. Potrošnja goriva kod istog automobila varira u zavisnosti od mnogih vanjskih faktora, kao što su temperatura zraka, konfiguracija puta ili dužina putovanja. Pored toga, unutrašnji faktori, komponente motora i kvarovi drugih dijelova, kao i lične navike u vožnji također mogu uticati na potrošnju. Na primjer, do naglog povećanja potrošnje goriva dolazi ako se svjećice, filteri goriva, filteri zraka, senzori kisika ili ventili motora ne održavaju kako treba i kasno mijenjaju. Također, kada su brizgaljke za gorivo dotrajale i zaprljane, mogu izazvati brzo sagorijevanje goriva, odnosno rast potrošnje.

U narednim redovima ćemo izdvojiti nekoliko mogućih uzroka povećane potrošnje goriva kako biste lakše usmjerili pažnju na dio koji možda izaziva te probleme.

Oštećenje komponenti motora

Najgori scenario podrazumijeva oštećenje nekog od dijelova motora što sprečava njegov normalan rad i izaziva veću potrošnju goriva. Takva oštećenja ne moraju nužno biti uočljiva golim okom – na primjer, prljava mlaznica goriva u dizelskom motoru može dovesti do povećane potrošnje, kao što to mogu učiniti i neispravne svjećice ili senzor kisika (lambda sonda) u benzinskom motoru (senzor „nadzire“ kvalitet mješavine zraka i goriva i, ako je neispravan, može uzrokovati dodavanje veće količine goriva čak i kada to nije potrebno). Uz ta teško uočljiva oštećenja motor tako može duže vrijeme raditi bez upadljivog „trokiranja“, ali benzin neće pravilno sagorijevati, a vozilo će trošiti više goriva.

Neispravno motorno ulje

Motorno ulje može biti jedan od faktora koji doprinosi većoj potrošnji, jer je motoru neophodno odgovarajuće motorno ulje da bi radio kako se to od njega očekuje (u tekstu Zašto treba mijenjati ulje u motoru razmotrili smo tu problematiku, pa nije loše da obnovimo „gradivo“). Postoji nekoliko klasa motornog ulja koje se razlikuju po viskozitetu, gustini i drugim karakteristikama koje trebaju biti ukalupljene s radnim karakteristikama svakog pojedinačnog motora. Zato prilikom izbora motornog ulja treba obratiti posebnu pažnju i strogo slijediti preporuke proizvođača. Naime, kada je motorno ulje gušće od preporučenog, klipovi u motoru će se pomjerati uz veći otpor, što će dovesti do jačeg zagrijavanja motora i povećane potrošnje goriva. Pored toga, zaprljano i staro motorno ulje vremenom gubi svojstva podmazivanja i hlađenja, što dovodi do smanjenja efikasnosti motora. Preporučuje se da se uz svaku promjenu motornog ulja zamijeni i filter za ulje.

Gorivo slabog kvaliteta

Kvalitet benzina, odnosno dizela može imati itekako velik uticaj na životni vijek i efikasnost motora. Osim po oktanskom broju i drugim fizičkim karakteristikama, goriva se razlikuju i po sadržaju aditiva. Naime, osim proizvođača goriva i benzinske stanice u gorivo redovno dodaju različite dodatke, odnosno aditive, koji pomažu motoru automobila da radi efikasnije (imaju anti-korozivna svojstva, dodatno smanjuju trenje i habanje, uklanjaju nečistoće i smanjuju njihovo stvaranje). Pored toga, vozači se nerijetko odlučuju da u rezervoar dospu i neku formulu za koju su „od prijatelja čuli da čini čuda“. Naravno, ne postoji čudotvorno hemijsko sredstvo koje će popraviti pokvarenu diznu ili turbo punjač, odnosno otkloniti kvar koji je već počeo nagrizati vozilo. No, s aspekta preventivnog održavanja korištenje aditiva ima smisla koliko i upotreba vitamina kod ljudi. Ipak, treba biti oprezan jer pogrešan ili dupli aditiv može donijeti više štete nego koristi.

Neracionalno korištenje klima uređaja

Još jedan faktor koji izaziva veću potrošnju goriva je intenzivno korištenje sistema za klimatizaciju. Budući da je motor jedini izvor električne energije za rad klima-uređaja, to izaziva dodatno naprezanje agregata, što se odražava na potrošnju. Na našem blogu ranije smo obradili temu pravilnog korištenja i održavanja klima-uređaja u automobilu, a ovom prilikom ćemo ponoviti samo to da je uređaj za klimatizaciju u načelu bolje koristiti pri većim brzinama (npr. iznad 60-70 km/h), kada otvoreni prozori stvaraju veći aerodinamički otpor i dodatno opterećuju motor, više nego što to čini klima-uređaj.

Pohabane / nedovoljno napumpane gume

Ako su gume istrošene, sila trenja između gume i asfalta se smanjuje pa se i točkovi tokom vožnje više okreću (gubi se veza s podlogom), što znači da troše više energije i dovode do porasta potrošnje goriva. Slično važi i za nedovoljno napumpane gume, koje stvaraju veći otpor kretanju za čije savladavanje motor mora uložiti veći rad. Gume je idealno držati blizu maksimalno propisane vrijednosti pritiska, kako bi se ostvario optimalni učinak. Više o tome pročitajte u tekstu Sistem ovjesa i gume: garancija sigurne vožnje.

Smanjena efikasnost mjenjača dovodi do povećanja potrošnje goriva

Istrošeno kvačilo

Istrošene komponente kvačila i pratećih dijelova (lamela kvačila, potisni disk…) i mjenjača uzrokuju nepoželjno proklizavanje između ploča, što predstavlja čisti gubitak energije sagorijevanja goriva jer se na koncu ona ne pretvara u dovoljnoj mjeri u kinetičku energiju kretanja točkova. Tako se smanjuje efikasnost mjenjača i dolazi do povećanja potrošnje goriva, kako bi se nadomjestio gubitak snage na nivou kvačila.

Beskoristan rad u leru

Vjerovatno već znate da moderna vozila (uglavnom sva ona koja se još uvijek nalaze u opticaju na saobraćajnicama) nije potrebno zagrijavati prije polaska na put. To znači da možete započeti kretanje čim sjednete za volan, vodeći samo računa o tome da izbjegavate vožnju pod velikim brojem obrtaja dok se sve komponente ne zagriju do optimalne radne temperature. Još više goriva može se uštedjeti tokom kratkih pauza, npr. pri čekanju na semaforu – ako je potrebno da se zaustavite tokom jednog minuta ili duže, mirne duše možete ugasiti motor (ponovno pokretanje motora potrošit će manje benzina nego što bi se sagorjelo tokom istog vremena u praznom hodu). To je i glavni razlog što vozila novijeg datuma imaju sistem za paljenje motora s fabrički instaliranim start-stop sistemom koji „prepoznaje“ takve situacije i automatski isključuje i pokreće motor.

Loše održavanje

Pogodili ste, redovno servisiranje je najvažniji preduslov racionalne eksploatacije svakog vozila i tu nema izuzetka. Redovno godišnje održavanje tokom malog servisa, kao i periodično obavljanje velikog servisa riješit će vas mnogih potencijalnih problema i glavobolja izazvanih kvarovima, ali i povećanom potrošnjom goriva (vozilo koje nije pravilno održavano po redovnom rasporedu može trošiti i do 30 % više goriva!). Ovom prilikom skrećemo pažnju na dva relativno česta uzroka povećane potrošnje. Prvi su istrošene svjećice (loše paljenje smjese itekako utiče na potrošnju), a drugi je zaprljan filter zraka (manjak zraka u komori za sagorijevanje opterećuje motor i stvara neadekvatnu smjesu).

Kratka putovanja

Povećanu potrošnju goriva uočit ćete uvijek kada budete vozili kratke relacije tokom nekoliko uzastopnih dana. To je zato što su na početku vožnje, dok se ne postignu optimalni radni parametri (temperatura motora, viskozitet tekućina, adekvatno podmazivanje i čišćenje itd.), automobili najmanje efikasni i najštetniji po prirodnu sredinu (suboptimalnim sagorijevanjem proizvodi se više toksičnih materija koje se ispuštaju u okoliš). U prosjeku, na relacijama kraćim od oko pet kilometara motor ne dostiže idealnu radnu temperaturu, što dovodi do povećane potrošnje. To važi i za uslove gradske vožnje, gdje osim kratkih relacija postoji i potreba za čestim kočenjem i ubrzavanjem, a to je nespojivo s ekonomičnom vožnjom.

Vožnja u pogrešnom stepenu prijenosa

Problem koji ne muči vlasnike automobila s automatskim mjenjačem odnosi se na vezu potrošnje goriva i izbora stepena prijenosa. Automobil koji se vozi u nižoj brzini, odnosno na premalom broju obrtaja, troši više goriva. Također, vožnja pod visokom turažom može znatno povećati potrošnju. I šta sad, pitate se? Motor ima najmanju potrošnju kada radi u zoni najvećeg obrtnog momenta, što znači da treba barem okvirno znati na kojem broju obrtaja motor postiže maksimalni obrtni moment (taj podatak se razlikuje od vozila do vozila, ali najčešće je između 3000 i 4000 obrtaja u minuti). To znači da „milovanjem“ pedale gasa i ranim prebacivanjem u viši stepen prijenosa uglavnom nećemo dobiti željene rezultate na planu uštede goriva. S druge strane, odlučno dodavanje gasa i promjena stepena prijenosa u idealnom trenutku su najbolji recept za smanjenje potrošnje.

Agresivna vožnja

Ta loša navika odnosi se na tri elementa koja drastično povećavaju potrošnju goriva, a to su: prebrza vožnja, prebrzo polaženje i naglo zaustavljanje. Ako ubrzavamo polako i što duže vozimo konstantnom brzinom, održavajući dovoljan razmak od vozila ispred sebe, bit ćemo u prilici i da pri kočenju više koristimo mjenjač nego kočnicu, a gotovo sigurno ćemo izbjeći i saobraćajnu nezgodu koja vreba u svakom trenutku. Ilustracije radi, povećanje brzine kretanja sa 100 km/h na 120 km/h povećava potrošnju, zavisno od konstrukcije motora, i do čitavih 25 % (uslijed povećanog otpora vjetra i nepovoljnog prijenosnog odnosa)!

Prebrza vožnja, prebrzo polaženje i naglo zaustavljanje drastično povećavaju potrošnju goriva

Preopterećenje

Podatak o maksimalnoj nosivosti vozila treba shvatiti ozbiljno između ostalog i zbog potrošnje goriva. Naime, proizvođač testira i „podešava“ maksimalno opterećenje tako što prati performanse vozila koje moraju ostati nepromijenjene sve do trenutka kada se dostigne deklarirano maksimalno opterećenje. S druge strane, pretjerano opterećenje automobila ne samo da će osjetno povećati rad motora i potrošnju, već će i nauditi njegovom sistemu vješanja, gumama, mjenjaču i motoru.

* * *

Prekomjerna potrošnja goriva može biti i pokazatelj mnogo većeg problema koji se, ako se zanemari, može razviti u skupu popravku, posebno ako se pritom uključila i neka lampica upozorenja na komandnoj tabli. Dakle, ako primijetite da je vaš automobil odjednom „žedniji“, ne bi bilo loše da svratite do servisa i otklonite sumnje.

Dobre vozačke navike = manja potrošnja goriva

O načinima na koje možemo uštedjeti gorivo bilo je riječi i ranije, a ovdje izdvajamo samo najvažnije stavke u vezi sa stilom vožnje koji garantira optimalnu potrošnju:

  • Izbjegavajte naglo polaženje i kočenje, automobil ipak nije zec.
  • Zaboravite na agresivnu vožnju, bit će bolje i vama i vašim kolegama na cesti.
  • Pridržavajte se ograničenja brzine.
  • Izbjegavajte prekomjerni rad motora u praznom hodu. Isključite motor ako ćete biti zaustavljeni u saobraćaju duže od jednog minuta.
  • Koristite tempomat, jer on pomaže u održavanju konstantne brzine.
  • Izbjegavajte nošenje nepotrebnih teških predmeta u prtljažniku (čuvajte samo ono šta uvijek treba imati u automobilu).
  • Koristite ventilacijske otvore za cirkulaciju zraka umjesto klima uređaja. Kada pređete 80 km/h možete zatvoriti prozore i aktivirati klimatizaciju.
Ostavite komentar

Trebate pomoć, preporuku ili savjet?

https://www.autohub.ba/images/uploaded/treba-vam-pomoc_1000.jpeg

Konsultirajte se i naručite telefonom

Zatražite personaliziranu ponudu
Tim stručnih konsultanata će vam veoma rado pomoći da napravite pravi izbor za svoje vozilo. Naše dugogodišnje iskustvo u prodaji auto dijelova pomoći će vam da riješite sve dileme.
Nazovite nas svakog radnog dana
od 8:00 do 18:00 i subotom od 8:00 do 16:00.
Svi automobilski dijelovi na jednom mjestu: amortizeri, filteri, plivajući zamajac, motorna ulja, set kvačila, letva volana, alternator i drugi rezervni dijelovi za vaš automobil. Savremena internetska prodavnica automobilskih dijelova, alata i opreme nudi najširi dijapazon dijelova i cijena kroz efikasno pretraživanje najboljih rezervnih dijelova za vašeg četvorotočkaša, po pristupačnim cijenama, uz besplatnu isporuku. Na pravom ste mjestu!