Amortizeri su u upotrebi još od početka dvadesetog stoljeća. Iako je, u tom trenutku, njihova primarna namjena bila da vožnju učine udobnijom, kasnije je postalo jasno da amortizeri u vozilima imaju mnogo veću i značajniju ulogu od komfora. Osim što produžavaju životni vijek automobila i njegovih komponenti i time štede novac vlasniku, ispravni amortizeri pružaju bolju stabilnost i veću sigurnost tokom vožnje.
Šta su amortizeri i koja je njihova funkcija?
Prije nego što pojasnimo zašto je važno da su amortizeri za automobil ispravni, trebali bismo prvo reći šta su oni zapravo.
Najjednostavnije rečeno, amortizer je naprava poput hidraulične (uljne) pumpe, čiji zadatak je da pomaže pri kontroli i ublažavanju udara i oscilacija. Uz prigušivanje udaraca i vibracija, ključna uloga amortizera je i da osigura da gume vozila uvijek budu u dodiru s površinom kolovoza, što pruža najveću kontrolu i najbolju reakciju prilikom kočenja. Svaki put kada je kontakt između gume i kolovoza umanjen ili prekinut, vaša sposobnost da se krećete i kontrolirate vožnju ili kočenje se znatno smanjuje.
Kako rade amortizeri?
Amortizeri funkcioniraju tako što kretanje (kinetičku energiju) ovjesa pretvaraju u toplotnu energiju koja se zatim raspršuje u atmosferu.
Svaki amortizer se sastoji od klipa s klipnjačom i zaštitne cijevi, koja je povezana s karoserijom. Vanjski radni cilindar je povezan s pokretnim elementima ovjesa. Klip je pričvršćen na kraju klipnjače i djeluje protiv hidraulične tekućine u cijevi pod pritiskom.
Cilj je spriječiti kontakt između ovješene i neovješene mase (u šta spadaju točkovi s gumama, kočioni sistem, kao i sistem ovjesa). Kad se ovjes pomjera gore-dolje, hidraulična tekućina prolazi kroz (veoma sitne) otvore unutar klipa. Pošto otvori omogućavaju da kroz klip prođe sasvim mala količina tekućine, klip se usporava, a to zatim usporava kretanje opruge i ovjesa. Ako amortizeri ne rade kako treba, jedan od sigurnih znakova njihove neispravnosti je upravo veliko poskakivanje automobila, pogotovo na neravnim površinama.
Koje vrste amortizera postoje?
Svi amortizeri, bez obzira na vrstu, obavljaju istu funkciju. Ipak, različiti tipovi vozila i raznovrsni dizajni vješanja zahtijevaju drugačije vrste amortizera.
Uopćeno govoreći, amortizere možemo podijeliti na jednocijevne (mono-tube) i dvocijevne (twin-tube) amortizere, kao i na uljne i plinske.
Jednocijevni amortizer ima jednu cijev ispunjenu uljem i plinom pod pritiskom. Ulje i plin su odvojeni pokretnim klipom.
Dvocijevni amortizer ima dvije cijevi, odnosno dva prostora ispunjena uljem. Jedan je rezervoar, a drugi je radni prostor s klipom i klipnjačom. To je češći tip od jednocijevnog amortizera. Karakteristike sile prigušenja izrađuju se za svaki tip vozila posebno, što znači da se određuju prema težini vozila, konstrukciji osovina i oprugama sistema ovjesa.
Iako se amortizeri dijele na plinske i uljne, ustvari svi amortizeri u sebi imaju ulje. Često vlada zabluda da su uljni punjeni uljem, a plinski samo plinom. Pod pojmom uljni amortizer podrazumijeva se amortizer koji je ispunjen uljem i zrakom, dok je plinski amortizer ispunjen uljem, a zrak je zamijenjen nekim plinom, najčešće azotom.
Postoje plinski amortizeri niskog i visokog pritiska. Plinski amortizeri niskog pritiska su punjeni plinom koji je na atmosferskom pritisku ili malo iznad njega, a plinski amortizeri visokog pritiska su punjeni pod pritiskom koji je nekoliko puta veći od atmosferskog pritiska.
Niste sigurni koji tip amortizera je najbolji za vaš automobil? Naš call centar je tu da vam pomogne! Možete nas kontaktirati putem Stranice za kontakt ili pozivom na broj 033 84 11 11
Koje su opasnosti od neispravnih amortizera?
Amortizeri su komponenta koja se ne kvari iznenada. Oni se troše polako, što stvar čini samo još gorom, zato što se vozač lagano i postepeno privikava na umanjenu sposobnost prigušivanja oscilacija.
Mnogi faktori utiču na rad i životni vijek amortizera. Gotovo sve što je u bliskom kontaktu s vašim vozilom (odnosno točkovima) dovodi do trošenja amortizera. Stanje puteva, težina i opterećenje vozila, način na koji vozite automobil, pređena kilometraža, vremenske prilike (toplota i hladnoća), prašina, prljava i slana voda su faktori koje treba uzeti u obzir kada govorimo o trošenju i slabljenju amortizera.
Kada neispravni amortizeri mogu dovesti do neželjenih posljedica?
- Kada teško upravljate vozilom u krivinama i pri vožnji dolazi do zanošenja.
- Kada automobil pretjerano reagira na bočni vjetar.
- Kada je zaustavni put produžen u odnosu na prethodni period.
- Kada teško kontrolirate vozilo, te se, uslijed lošeg funkcioniranja amortizera, povećava rizik od proklizavanja po mokrim putevima.
Zaključak
Kao i ostale komponente automobila koje su u stalnoj upotrebi, amortizeri postepeno slabe i gube svoju funkciju. Kako smo već spomenuli, najveća opasnost kod slabljenja amortizera je privikavanje vozača na njihovo trošenje. Zbog toga je veoma važno da budete sigurni da su vaši amortizeri ispravni, te da ih redovno mijenjate.
Na našoj stranici amortizera za automobil možete pogledati naš izbor ili možete kontaktirati naš stručni call centar pozivom na 033 84 11 11 ili odlaskom na našu stranicu za kontakt.