Automobilska elektronika uključuje sve, od prednjeg svjetla i LED kočionog svjetla do kontrole sjedišta u automobilu. Gotovo svaki modul u vašem automobilu je visokotehnološki elektronički uređaj. S druge strane, električni sistemi, sa svoje tri glavne komponente (akumulatorom, alternatorom i anlaserom) odgovorni su za pokretanje motora i održavanje stabilnog napajanja elektroničkih uređaja.
Elektronika u automobilima nekada je služila isključivo za upravljanje radom motora, dok najnoviji trendovi i opći napredak elektroničke industrije usmjeravaju razvoj automobilske elektronike u gotovo svim segmentima konstrukcije vozila.
Uloga elektronike u automobilima
Korištenjem elektroničkih sistema proizvođači su uspjeli poboljšati performanse vozila, efikasnost potrošnje goriva i udobnost i sigurnost tokom vožnje. Sve više mehanizama se transformira iz mehaničkih sistema u elektroničke – moderni automobil opremljen je stotinama elektroničkih sistema koji su grupirani u više podsistema.
Elektronički podsistemi u automobilu kontroliraju pokretanje motora, ubrizgavanje goriva, upravljanje, sistem stabilnosti vozila (ESP), ABS, sistem za regulaciju pogona (ASR), podešavanje sjedišta, rad klima uređaja, navigacijski sistem, zračne jastuke i sigurnosne pojaseve, elektroničke zaštite, muzički sistem, svjetla, različite senzore itd. Najvažniji elektronički dio u automobilu je upravljačka jedinica motora koja ima 32-bitni mikrokontroler koji obično kontrolira proces ubrizgavanja goriva, emisiju ispušnih plinova, rad turbo punjača, sistem naizmjenične struje itd.
Korist od elektroničkih uređaja u automobilu je višestruka:
- Unapređenje aktivne i pasivne sigurnosti vozila
- Smanjenje potrošnje goriva, maziva i drugih tekućina
- Lakše upravljanje vozilom
- Poboljšavanje komfora vozača i putnika
- Unapređenje ekoloških karakteristika
- Smanjenje troškova proizvodnje
Na spisku u nastavku dat je opći spisak komponenti koje se mogu naći u vozilu ovisno o složenosti njegovog elektroničkog sistema:
Glavne komponente: akumulator, alternator, starter (anlaser)
Dodatne komponente: sistem paljenja, kablovi, osigurači, releji/prekidači, elektronička kontrolna jedinica, upravljačka jedinica motora, elektronsko ubrizgavanje goriva/kućište leptira za gas, senzori/odašiljači/pokretači/moduli, računarski čipovi, sistemi osvjetljenja, klima uređaj, audio-vizuelna oprema/pribor i električna elektronika kao što su električni podizači stakala, brave, elektronički ključevi, različiti senzori, provodnici i druge komponente.
Rješavanje uobičajenih problema s elektronikom u automobilima
Uobičajeni problemi s elektronikom u automobilima mogu biti različiti. Iako svi gotovo uvijek prvo pomisle na akumulator – i istina je da je akumulator najčešći krivac – električni sistem obuhvata mnogo više potencijalnih problema. Drugim riječima, u modernim automobilima s veoma složenim elektroničkim sistemima mnogo toga može krenuti naopako.
Uzroci problema s električnim komponentama u automobilu su brojni. Vozilo možda ima loše električne veze ili pregorjeli osigurač može izazvati probleme. Ponekad se dešava da jedan dio sistema neprekidno crpi struju („električni parazit“), čak i kada je motor ugašen, te time polako ali sigurno prazni akumulator. Vjerovatno najčešći uzrok problema sa strujom u automobilima je kvar akumulatora. Većina akumulatora automobila ima radni vijek od otprilike pet godina, ali on može znatno varirati ovisno o uslovima eksploatacije (npr. hladno vrijeme može drastično skratiti vijek trajanja baterije).
Utvrđivanje uzroka problema s električnim sistemom
Mnogo je znakova koji mogu ukazati na to da s električnim sistemom u vašem automobilu nije sve kako treba. Doduše, problemi mogu biti izazvani i drugim faktorima, ali ako pronađete više simptoma iz ove grupe, to je obično prilično dobar pokazatelj da vaš četvorotočkaš ima problema s električnom energijom.
- Pregorjeli osigurači: ako stalno morate mijenjati pregorjele osigurače, to znači da neka komponenta u električnom sistemu šalje previše struje kroz te osigurače, što iziskuje detaljniju provjeru.
- Slaba svjetla: ako primijetite da su neka svjetla na vašem automobilu prigušena tokom vožnje, to može ukazivati na problem s električnim sistemom, obično u vezi s alternatorom. Ako zanemarite taj problem, može se desiti da ostanete na putu i zato ga morate riješiti.
- Motor se teško pokreće: za pokretanje motora neophodna je električna energija koja teče do svjećica, koje stvaraju varnicu za paljenje gorive smjese. Ako struja nije dovoljno jaka, motor će se mučiti tokom pokretanja ili se neće ni pokrenuti.
- Miris istopljene plastike: nikada nemojte zanemariti ovaj znak, jer on može ukazivati na to da se strujni kablovi toliko zagrijavaju da tope izolaciju. To bi moglo dovesti do požara u automobilu, ponekad i u toku vožnje.
- Neravnomjeran rad motora: ako svjećice ne dobijaju dovoljno napona, gorivo neće potpuno sagorjeti u cilindrima. Ponekad problem može biti samo s jednom ili dvije svjećice, ali i to će uzrokovati grub rad motora.
- Svjetla/sirena/radio ne rade: ti problemi mogu biti uzrokovani jednostavnim kvarom kao što je pregorjeli osigurač. Međutim, ako je više električnih sistema u kvaru, to možda znači da je potrebno reparirati ili zamijeniti alternator ili neku drugu komponentu.
Dijagnosticiranje uobičajenih problema s elektrikom
Za osnovno dijagnosticiranje kvarova na električnom sistemu nije uvijek neophodan alat za rad na električnim sistemima. Ponekad je dovoljno samo zaviriti ispod haube.
Akumulator
Za početak, otvorite haubu i pregledajte akumulator. Ako na spojevima ima bijelih mrvica ili drugih ostataka, temeljito ih očistite žičanom četkom (korozija može dovesti do prekida u kontaktu između polova baterije i elektroda). Također treba provjeriti jesu li kablovi akumulatora previše labavo stegnuti. U najvažnije simptome kvara akumulatora ubraja se zvuk kliktanja pri pokušaju pokretanja motora. To obično znači da akumulator nema dovoljno snage za aktiviranje anlasera. Uzroci mogu biti u nepotpunom punjenju iz alternatora (treba pregledati akumulator i alternator u servisu), prevelikim zahtjevima anlasera za strujom (to je posebno štetno po akumulator, pa je svakako potrebno zamijeniti dotrajali anlaser) ili neispravnom solenoidu startera ili releju. Pored toga, ako motor vergla kada okrenete ključ, ali se ne može pokrenuti, problem je najvjerovatnije u akumulatoru.
Alternator
Dok je hauba podignuta, pregledajte remen alternatora. Ako je labav ili ako vidite znakove pucanja ili istrošenosti, odmah ga zamijenite. Uz loš remen i najbolji alternatori će loše raditi. Osim toga, neispravan rad alternatora obično prati uključivanje crvenog indikatora neispravnosti sa simbolom baterije na kontrolnoj tabli vozila, što nas upozorava da vozilo crpi električnu energiju iz akumulatora koji se više ne puni. Drugi razlog za loš rad alternatora uključuje kvar ležajeva pomoću kojih se alternator rotira (to je obično praćeno karakterističnim zvukom). Ako tokom vožnje uočite probleme s elektrikom, kao što su slabljenje svjetla farova, prestanak rada audio sistema ili otežano podizanje/spuštanje stakla pomoću podizača prozorskog stakla, to je obično znak da alternator ne funkcionira kako treba.
Starter (anlaser)
Problemi s pokretanjem motora mogu biti izazvani i nepravilnim radom anlasera (startera, elektropokretača). Zadatak anlasera je da radilici motora osigura odgovarajuću brzinu okretanja pri kojoj će motor s unutrašnjim sagorijevanjem moći samostalno raditi. Starter iz akumulatora preuzima veliku količinu električne energije (200 A – 600 A) u vrlo kratkom intervalu, pa je za njegov rad neophodan ispravan akumulator. Istovremeno, nepravilan rad anlasera može dovesti do djelimičnog pražnjenja, pa čak i do oštećenja akumulatora. Kada pokrenuti starter ne okreće radilicu, obično se radi o oštećenju mehanizma anlasera. Mala brzina okretanja anlasera ukazuje na problem s akumulatorom, kablovima ili njihovim spojevima.
Još jedan lako uočljiv uzrok problema sa strujom u automobilu su svjećice i njihovi kablovi. Provjerite jesu li žice čvrsto postavljene na oba kraja te jesu li svjećice pritegnute do kraja.
***
Sve u svemu, ne bi trebalo zanemariti čak ni najmanju grešku u električnom sistemu za pokretanje vozila budući da posljedica može biti potpuna nemogućnost pokretanja motora. Pored toga, treba imati na umu da se „sitni“ problemi s ovim komponentama električnog sistema vozila u periodu od proljeća do ljeta mogu znatno pogoršati s dolaskom hladnijeg vremena.