Hladnjak automobila je jedan od najaktivnijih dijelova vašeg automobila koji neprekidno radi na održavanju optimalne radne temperature motora. Međutim, kao i svaki drugi dio u automobilu, on je podložan kvarovima koji utiču na performanse ili uzrokuju probleme u radu motora.
Hladnjak automobila je izmjenjivač toplote koji se koristi za snižavanje temperature rashladne tekućine (antifriza) u motoru. Hladnjaci imaju uske cijevi koje su dizajnirane za brzu razmjenu toplote i čine glavni dio sistema za hlađenje vozila (detaljnije o cijelom sistemu pročitajte u tekstu „Sve o sistemu za hlađenje motora“). Postavljaju se ispred motora gdje su izloženi protoku zraka, koji pomaže u procesu hlađenja rashladne tekućine. Da bi se osiguralo da rashladna tekućina prolazi kroz hladnjak odgovarajućom brzinom koristi se centrifugalna pumpa koja potiskuje tekućinu kroz sistem.
Uobičajeni problemi s hladnjakom automobila
Hladnjak automobila može imati problema u radu, kao i svaki drugi dio automobila, ali uz redovno održavanje kvarovi se ne događaju tako često. Treba zapamtiti da kada se hladnjaku nešto dogodi, posljedice su obično ekstremne i za sobom povlače niz potencijalno veoma skupih popravaka. Na sreću, simptome koji ukazuju na probleme u radu hladnjaka najčešće nije teško uočiti.
Izdvojit ćemo neke od najčešćih problema s hladnjakom i simptome na koje treba obratiti pažnju.
Propuštanje crijeva
Crijeva kroz koja cirkulira rashladna tekućina do hladnjaka i iz njega su dijelovi sistema koji često mogu izazvati probleme. Zbog postepene korozije i habanja mogu nastati mali rascjepi ili pukotine u crijevima za rashladnu tekućinu, pa ih je potrebno redovno kontrolirati i mijenjati kako bi sistem za hlađenje radio besprijekorno.
Simptomi:
- Rast temperature motora
- Para koja se pojavljuje ispod poklopca motora (može biti i samo mala količina, u zavisnosti od veličine curenja)
- Pojava mrlje od tekućine jarkih boja na tlu dok je automobil parkiran
- Tekućina ili talog na različitim dijelovima motora
- Lampica upozorenja o pregrijavanju na instrument tabli
Neispravan termostat
Termostat je povezan s upravljačkom jedinicom motora (ECU) i odgovoran je za kontrolu protoka rashladne tekućine koja ulazi u hladnjak. Ako termostat ne funkcionira kako treba, motor se može vrlo brzo pregrijati, jer ne prima tekućinu koja je ohlađena na odgovarajuću temperaturu. O termostatu saznajte više u tekstu „Sve o termostatu“.
Simptomi:
- Očitavanje veoma visoke temperature motora, što se obično dešava iznenada tokom vožnje
- Nenormalna promjena temperature motora izazvana pokušajem termostata da ponovo izračuna protok i temperaturu rashladne tekućine
- Rashladno sredstvo curi oko područja termostata
- Pojavljuje se para ispod haube
- Lampica upozorenja o pregrijavanju na instrument tabli
Pukotina ili rupa u hladnjaku
Ponekad na hladnjaku automobila mogu nastati male pukotine i rupe. Obično su izazvane habanjem od naslaga u rashladnom sistemu, ali se mogu pojaviti i uslijed udara tokom vožnje. Simptomi napuklog hladnjaka su približno isti kao oni kod crijeva koje propušta.
Simptomi:
- Rast temperature motora
- Pojava pare ispod haube
- Lampica upozorenja o pregrijavanju na instrument tabli
- Rashladna tekućina je vidljiva na drugim dijelovima motora ili na tlu ispod automobila
- Pojava pare na određenom mjestu na hladnjaku
Neispravna pumpa za vodu
Jedan od najčešćih problema u vezi s hladnjakom automobila odnosi se na neispravnu pumpu za vodu. Pumpa za vodu pokreće rashladnu tekućinu motora i usmjerava je natrag kroz hladnjak. Remen i ležajevi koji upravljaju pumpom vremenom se mogu olabaviti, što znači da pumpa ne može održavati potrebni protok vode.
Simptomi:
- Motor se pregrijava
- Lampica upozorenja o pregrijavanju na instrument tabli
- Visoki zvuk „cviljenja“ koji se čuje iz prednjeg dijela automobila (labav remen)
- Para koja izlazi iz hladnjaka
- Rashladna tekućina curi iz pumpe za vodu
Neispravan ventilator hladnjaka automobila
Većina novih automobila ima električni ventilator koji uvlači hladan zrak. Ventilator za hladnjak se koristi samo pri malim brzinama, obično ispod 30 km/h, kada hladnjak ne prima stalan protok zraka koji olakšava proces hlađenja. Ako ventilator ne funkcionira ispravno, automobil se može pregrijati pri malim brzinama, da bi se vratio u normalan rad pri većim brzinama - tako se može uočiti problem s neispravnim ventilatorom hladnjaka.
Simptomi:
- Postepeno povećavanje temperature pri malim brzinama
- Mala količina pare koja se diže ispod poklopca motora
- Lampica upozorenja o pregrijavanju na instrument tabli
- Problem prestaje kada se poveća brzina kretanja
Zrak u rashladnom sistemu
Rashladni sistemi su zapečaćeni kako bi se osigurao maksimalni protok rashladne tekućine. Ako u sistem uđe zrak, on može napraviti džepove koji ograničavaju protok tekućine, što može dovesti do pregrijavanja.
Mjehurići ukazuju na porast pritiska zraka u rashladnom sistemu, što je znak da je protok tekućine blokiran džepom zraka. Jedan od najčešćih uzroka je oštećenje dihtunga glave motora, zbog kojeg se pritisak zraka unutar glave cilindara prenosi u sistem za hlađenje. Taj zrak koji izlazi stvara mjehuriće u rezervoaru rashladne tekućine, što se često može zamijeniti za posljedicu ključanja tekućine.
Simptomi:
- Rast temperature motora
- Lampica upozorenja o pregrijavanju na instrument tabli
- Pojava pare ispod haube
Može li se hladnjak popraviti?
Problemi s hlađenjem svrstavaju se u najčešće kvarove na automobilima, a pregrijavanje je među 10 najvećih problema s kojima se vozači suočavaju na putu. Srećom, većina kvarova povezanih s hladnjakom i sistemom hlađenja može se lako otkloniti, a ovisno o obimu problema, ni troškovi popravke ne bi trebali biti preveliki.
Ako primijetite da vam se automobil pregrijava, morate se obratiti profesionalnom mehaničaru radi potpune dijagnoze. Popravljanje nekih dijelova rashladnog sistema košta više od drugih. Na primjer, ako je potrebno samo zamijeniti crijevo hladnjaka koje propušta, to će koštati mnogo manje od zamjene termostata ili pumpe za vodu.
U nekim slučajevima, prije nego što se obratite mehaničaru, možete probati riješiti problem pomoću tekućine za popravak curenja. One su pristupačne, jeftine i jednostavne za korištenje – najčešće je potrebno samo direktno uliti tekućinu u hladnjak, bez prethodnog isušivanja ili ispiranja. Te tekućine mogu pomoći i pri sanaciji curenja grijača kabine („malog hladnjaka“), koji su često teško pristupačni pa se mehaničari nerado prihvataju zamjene tog grijača.
Simptomi pregrijavanja motora
Rano uočavanje znakova pregrijavanja može pomoći u sprečavanju skupih kvarova, pa valja prepoznati simptome i znakove motora koji se pregrijava:
- Mjerač temperature ili lampica upozorenja - Najočigledniji znak pregrijavanja je lampica upozorenja na instrument tabli u obliku termometra s dvije valovite linije. Tu je i mjerač temperature motora, iako ga nemaju svi savremeni automobili; neki imaju digitalnu verziju kojoj se može pristupiti putem kontrolne table.
- Karakterističan miris - Kada motor dosegne tačku pregrijavanja, u kabini se često osjeća specifičan „topao“ miris koji je siguran pokazatelj da nešto nije u redu - i da je vrijeme da se vozilo zaustavi.
- Para iz poklopca motora - Klasični simptom pregrijavanja je para koja se diže ispod poklopca motora – noćna mora svakog vozača!
- Zvuk kuckanja ili udaranja - Kada je motor jako vruć, motorno ulje postaje previše rijetko. To može proizvesti zvukove u vidu kucanja ili lupanja, što pokazuje da je ulje izgubilo svojstva podmazivanja.
- Smanjena snaga motora - Toplota može dovesti do širenja klipova u cilindru, usporavajući rotaciju radilice zbog povećanog trenja. To utiče na snagu motora, pa ćete možda osjetiti da se automobil „muči“ kada se motor pregrijava.
- Vruć poklopac motora - Ako sumnjate na pregrijavanje, provjerite temperaturu poklopca motora. Ako je toliko vruć da ga ne možete dodirivati duže od 10 sekundi, motor se vjerovatno pregrijava i treba ga provjeriti.
Savjeti za sprečavanje pregrijavanja
Opasnost od pregrijavanja motora ovisi o starosti i stanju automobila, kao i rasporedu održavanja rashladnog sistema. Ako se pridržavate preporučenog rasporeda servisiranja automobila i redovno provjeravate nivo i stanje rashladne tekućine, rizik od pregrijavanja motora se znatno smanjuje.
Evo i nekih savjeta koji bi trebali biti od pomoći u sprečavanju pregrijavanja motora.
- Redovno provjeravajte nivo rashladne tekućine – Ovisno o tome koliko putujete, preporučujemo vam da provjeravate nivo rashladne tekućine svake dvije sedmice kako biste bili sigurni u potpunu zaštitu.
- Uočite znakove neispravnog senzora temperature rashladne tekućine – Senzor temperature rashladne tekućine napaja ECU podacima, koji rade na održavanju motora na odgovarajućoj temperaturi.
- Isperite sistem za hlađenje i hladnjak – Štetne naslage u sistemu hlađenja mogu izazvati curenje ili mehaničke probleme koji mogu dovesti do pregrijavanja motora. Zato je preporučljivo isprati hladnjak i sistem hlađenja u skladu s rasporedom koji preporučuje proizvođač.
- Koristite rashladno sredstvo visokih performansi – Najbolji način da spriječite pregrijavanje je korištenje rashladnog sredstva (antifriza) visokih performansi koje je testirano na ekstremnim temperaturama.
- Provjerite stepen zaštite rashladne tekućine – Ne prepuštajte temperaturnu zaštitu motora automobila slučaju, već redovno provjeravajte performanse rashladnog sredstva.