Prije upuštanja u bilo kakve radove na održavanju ili popravku vozila, neophodno je pronaći mehaničara od povjerenja. Međutim, budući da je pristupačan serviser koji se savjesno brine o automobilu prilično „rijetka zvjerka“, to je nekad lakše reći nego uraditi.
Poslovica kaže da su dvije stvari u životu sigurne: smrt i porez. No, na taj spisak komotno možemo dodati i treću stavku: popravke automobila. Nije važno koju marku ili model vozite ili koliko uredno vodite računa o vozilu, popravke su neizbježne. Nažalost, nijedno vozilo neće trajati vječno koliko god da ga redovno servisirate i prije ili kasnije pojavit će se problemi koje može riješiti samo stručna osoba.
Pronalaženje pouzdanog mehaničara koji može obaviti rutinsko održavanje, ali i riješiti velike probleme, glavni je prioritet za svakog vozača. U suštini, odlazak kod mehaničara je kao odlazak kod ljekara – ne volite da ga vidite (vaš ljekar to vjerovatno i zna), ali obojica znate da morate redovno ići na preglede kako biste sačuvali zdravlje. Isto važi i za vaš automobil, kojem svakako želite produžiti vijek. Paradoksalno, zanimanje auto-mehaničara ne spada u red najcjenjenijih, uprkos tome što ima ogroman uticaj na vašu sigurnost, sigurnost vaše porodice, kao i na lične finansije. Dobar majstor vam može dugoročno uštedjeti mnogo novca, ali nije uvijek lako dođi do njega.
Kada dođe vrijeme za posjetu servisu, vodit ćemo računa o dvije stvari: da pronađemo nekoga ko će brzo obaviti popravak i, što je najvažnije, čije nas usluge neće koštati kao Svetog Petra kajgana. No, kako da prepoznamo koje su radionice poštene, a koje nas žele „preveslati“?
Pronjuškajte po komšiluku
Lokalni mehaničar mora voditi mnogo računa o izgradnji i očuvanju reputacije kako bi zadržao stalne mušterije, kojih obično nema mnogo. Zbog toga lokalni servisi uglavnom pružaju pristupačne usluge po mjeri budžeta prosječnog vozača i trude se održavati prisniji, nekad i prijateljski odnos. Gradeći prijatnu atmosferu povjerenja, takav mehaničar ima dugoročnu korist – klijente koji se stalno vraćaju i dobar glas koji se daleko čuje.
Pouzdanog mehaničara nije teško kontaktirati. Njegov broj telefona je u telefonskom imeniku ili se može pronaći na internetu. Ako vam niko ne odgovori odmah na prvi poziv, zaposleni bi vas trebali nazvati u roku od nekoliko sati nakon što ostavite poruku u kojoj izražavate želju da ih angažirate. Pored toga, dobar mehaničar održava stalnu komunikaciju s klijentom dok je vozilo u servisu.
Možete pozvati nekoliko servisa u blizini i zatražiti procjenu – cijenu konkretnog popravka i/ili iznos satnice rada. Imate pravo unaprijed znati koliko će vas popravak koštati. Ako vam je takva informacija uskraćena, ako su zaposleni nepristojni ili usluge djeluju naročito skupo, potražite sreću na drugom mjestu. Većina servisa će ponuditi da pregledaju sva oštećenja ili probleme i sastave procjenu troškova popravka, često i u pisanom obliku. Također nije zgoreg pitati koje certifikate servis ima, jesu li mehaničari certificiranu ili na bilo koji način bolje kvalificirani od konkurencije. To ne mora biti garancija dobro obavljenog posla, ali govori o posvećenosti menadžmenta kada je u pitanju kontinuirano usavršavanje radnika.
Kada vozilo odvezete u servis, budite strpljivi, ali ne dozvolite sporom mehaničaru da „kilavi“ sedmicama. Nabavka automobilskih dijelova može potrajati i mora ići po nekakvom hronološkom redu, ali ako nemate jasnu povratnu informaciju od servisa u kojoj je fazi popravak vašeg vozila, ne oklijevajte prenijeti posao na drugo mjesto.
Čitajte recenzije, odnosno vodite se onom „triput mjeri, jednom reži“
Internetske stranice mogu biti iznenađujuće koristan alat u potrazi za Svetim gralom automobilske industrije – poštenim mehaničarom koji zna svoj posao i ne „dere kožu“. Internet je ljudima pružio mogućnost da anonimno kritiziraju ili hvale sve i svašta, uključujući servisere kod kojih održavaju vozila – i to zdušno rade (barem na web-lokacijama koje objavljuju komentare). U najmanju ruku, saznat ćete je li neko imao loše iskustvo s određenim mehaničarem ili radnjom.
Međutim, nisu svi mehaničari prisutni na mreži, naročito ako već imaju dovoljno usmenih preporuka zbog kojih im web-lokacija ili Facebook stranica nije potrebna. Kako onda dobiti usmenu preporuku ako vaši poznanici ne voze istu vrstu automobila? Pogledajte internetske forume. Postoje najmanje jedan ili dva aktivna foruma za svaku marku i model automobila koji možete zamisliti. Ako vam se posreći, naći ćete diskusije u kojim se raspravlja o onome što vas zanima. Ako nemate toliko sreće na prvu loptu, možete postaviti direktno pitanje i zatražiti preporuku.
Lokacije na mapi su još jedno mjesto na kojem možete pronaći internetske recenzije. Većina web-lokacija za popravak automobila obično ima Google stranicu posvećenu komentarima kupaca, s prosječnom ocjenom koja može biti određeni orijentir pri izboru. Svakako treba znati da nelojalna konkurencija može „filovati“ negativne komentare, pa zato treba čitati samo recenzije u kojim se navode konkretni problemi.
Najbolji način da stupite u kontakt s novim mehaničarem je preko prijatelja i komšija. Preporuke stalnih mušterija „rade posao“ svaki put, a zgodno bi bilo da vam tokom prve posjete društvo pravi prijatelj koji je preporučio servisera. Oni vas mogu predstaviti kao svog prijatelja, što vam može osigurati dodatni popust.
Izbjegavajte zvanične dilere nakon isteka garancije
Jedno od pravila po kojima žive vlasnici starijih automobila glasi: ako je vozilu istekla garancija, ne vozite ga u servis zvaničnog dilera. Oni naplaćuju više za sve – dijelove, nadoknadu po satu rada itd. Naravno, zastupništvo je najbolja opcija ako imate garanciju koja će pokriti sve troškove. Pored toga, u ovlaštenom servisu postoji velika šansa da mehaničara nećete ni vidjeti – to je prednost koju dobijate s manjom radionicom. Za razgovor s klijentom vjerovatno će biti unajmljen neko iz korisničke podrške ko umjesto mrlja od motornog ulja na odijelu ima samo mrlje od hemijske olovke.
S druge strane, određene modele je ipak bolje odvesti do salona. To mogu biti modeli koji su izrađivani u kratkim serijama, za koje su nabavka dijelova i popravak pravi košmar. Zvanični dileri će u tom slučaju lakše pronaći potrebne dijelove i njihovi mehaničari imaju više iskustva s tom vrstom automobila.
Provjerite cijene
Nemojte se ustručavati da pitate zašto popravak košta toliko koliko košta. Možda postoji dobar razlog, jer jeftinije rješenje nije uvijek i najbolje. Jedna od dobrih praksi renomiranih servisa podrazumijeva korištenje dijelova koji su pokriveni dužim garancijama ili angažiranje visokokvalificiranih tehničara kada su u pitanju specifični problemi. Svakako treba pitati i za procjenu utrošenog vremena za uslugu koju naručujete (novac koji eventualno uštedite na satnici ne mora ništa značiti ako manje verziranom mehaničaru treba duplo više vremena da obavi posao).
Kada uspostavite odnos povjerenja s mehaničarem ili servisom, pitajte dopuštaju li kupovinu dijelova u vlastitoj režiji, tj. postoji li mogućnost da vi nabavite dijelove, a da ih mehaničar sklopi i instalira. Neke radionice neće biti oduševljene takvim kombinacijama i tada često ne žele pružiti punu garanciju na dijelove; drugima će to biti sasvim prihvatljivo jer kupovina delova na internetu danas predstavlja siguran poduhvat s potencijalno velikim uštedama.
Možda bi bilo dobro i testirati servis tako što ćete ga najprije angažirati za neke rutinske intervencije, kao što su zamjena ulja ili filtera, odnosno mali servis. Obratite pažnju na to kako mehaničari postupaju s automobilom i koliko dobro komuniciraju s vama.
Unajmite sebe
Veći kvarovi će svakako zahtijevati intervenciju stručnog mehaničara, ali postoji čitav niz intervencija na automobilu koje možete obaviti sami. Lako možete provjeriti tekućine u automobilu, promijeniti ulje, metlice brisača, sijalicu za far, svjećice i drugo (pogledajte u okviru na kraju teksta koje su to intervencije kojim možete ovladati u kratkom roku i bez mnogo truda).
Budući da živimo u eri brzih telekomunikacija, naučili smo rješavati mnoge probleme i razbijati najčešće zablude tako što ih „guglamo“ kako bismo dobili brz odgovor. Pored toga, platforma YouTube je puna korisnih tutorijala ako više volite gledati videozapise nego čitati. Na kraju, možete, kao u stara dobra vremena, otvoriti servisnu knjižicu (da, to još uvijek postoji) ili upisati neki kurs o osnovama održavanja automobila.
* * *
Sve u svemu, potraga za idealnim mehaničarem zahtijeva malo truda, ali sve što uložite u taj poduhvat višestruko će se isplatiti. Kada jednom izgradite profesionalni odnos s dobrim mehaničarem, možete biti sasvim mirni – on će upoznati vaše vozilo „u dušu“ i bit će najbolje opremljen da vam pomogne.
Uradi (skoro) sam
Priznat ćete da ste ponekad zapanjeni cijenama koje neki mehaničari naplaćuju za jednostavne popravke, koje i većina laika mogu uraditi sami. Zato ovdje navodimo neke od najjednostavnijih intervencija kojima možete ovladati koristeći dostupnu literaturu – servisne upute, web-lokacije i video tutorijale (u nastavku su navedeni i neki primjeri kvalitetnih videozapisa).
- Zamjena motornog ulja. Za taj najosnovniji popravak trebat će vam novo motorno ulje i filter ulja. Sve što trebate uraditi je pronaći čep za ispuštanje ulja na dnu motora, ispustiti staro ulje u posudu, zatvoriti čep i nasuti potrebnu količinu svježeg ulja (video upute).
- Zamjena probušene gume. Prije nego što pozovete pomoć na putu, izvucite dizalicu i uzmite ključ. Jednostavnije je nego što izgleda (video upute).
- Zamjena svjećica. To nije pretežak zadatak, mada može ovisiti o konfiguraciji motora (pristupačnosti svjećica). Potrebno je skinuti kablove za svjećice koji se nalaze na svjećicama, a zatim ih posebnim ključem za svjećice odviti i izvući iz cilindra. Na kraju umetnite novu svjećicu i povežite je (video uputstvo).
- Uklanjanje ogrebotina s karoserije. Popravak ogrebotina na boji često je sasvim jednostavan i jeftin (video upute).
- Zamjena akumulatora. Uklonite sve što vam ometa pristup do akumulatora, odvojite „minus“ kablove, skinite stezaljku s „plus“ kabla, uklonite sve vijke, zamijenite stari akumulator novim i ponovo povežite stezaljke (video upute).
- Zamjena metlica brisača. To je važno sigurnosno pitanje koje često zaboravljamo. Da ne biste na svojoj koži osjetili šta znači nedostatak funkcionalnih brisača na blatnjavom putu, pazite da uvijek imate ispravne metlice (video upute).
- Zamjena filtera zraka. Podignite poklopac haube, pronađite jedinicu filtera zraka, uklonite poklopac, izvadite istrošeni filter i očistite kućište, umetnite novi filter i vratite poklopac (video upute).
- Pokretanje automobila pomoću kablova za paljenje. Za tu jednostavnu, a spasonosnu intervenciju potrebni su kablovi za paljenje i vozilo s ispravnim akumulatorom. Stavite oba vozila u neutralni položaj, s isključenim kontaktom. Zatim povežite crvene kopče na pozitivni terminal oba akumulatora, a crnu kopču povežite na negativni terminal ispravnog akumulatora. Crnu kopču s druge strane treba pričvrstiti na neobojenu metalnu površinu. Pokušajte pokrenuti automobil i uživajte u magiji (video upute).